Trouwen of iets anders?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Trouwen of iets anders?

#1 , 13 dec 2006 12:18

Mijn moeder woont samen met haar partner in een huurappartement.
Haar partner is weduwnaar met kinderen.Bij de verkoop van zijn eigendom heeft hij die reeds hun deel gegeven.
Nu is mijn vraag wat is best voor mijn moeder om zich bij eventueel overlijden van haar partner veilig te stellen,ze is al 73 zonder eigendom en heeft alleen een klein overlevingspensioen.Ze zou nooit de huur kunnen betalen waar ze nu woont.Is huwen de beste optie en hoe lang moet ze gehuwd zijn om eventueel van zijn pensioen te kunnen leven.
Of zijn er nog andere opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 13 dec 2006 21:09

Geachte,

Om recht te hebben op een overlevingspensioen ten laste van Belgi?, moet uw moeder minstens 1 jaar gehuwd zijn. Bij hertrouw verliest uw moeder wel haar overlevingspensioen, doch anderzijds wordt haar echtgenoot gerechtigd op een rustpensioen aan gezinsbedrag in geval van pensioen werknemer private sector of zelfstandige. Zij zullen dus moeten uitmaken wat het voordeligste is of verder rustpensioen en overlevingspensioen of enkel rustpensioen eventueel aan gezinsbedrag.
Bij ambtenaren kent met het begrip gezinspensioen niet.

Groetjes,

Reclame

Terug naar “Pensioenen”