gemengd pensioen

Gaby
Topic Starter
Berichten: 12

gemengd pensioen

#1 , 26 mar 2011 13:43

Geachte,

Als je op al die sites kijkt, is het toch wel ingewikkeld om er nog aan uit geraken. Daarom graag een beetje raad of uitleg.

Mijn echtgenoot (geboren in dec.1956) is beginnen werken in de bouw toen hij 15 jaar was, als werknemer. In maar 1988 is hij begonnen als zelfstandige (bouw). Normaal gezien, is hij in 2021 op de pensioengerechtige leeftijd. Dus heeft hij een gemengde loopbaan, van meer dan 45 jaar. Heeft hij dan alleen recht op het wettelijk minimumpensioen ? of komt er nog een ander berekening bij. Hoe zit het juist ineen, en over welk bedrag spreken we dan voor zijn maandelijks netto pensioen. Want met allemaal die breuken is dat toch wel ingewikkeld hé. Hij doet ook aan VAPZ, wordt dat bedrag dan maandelijks uitbetaald of wordt die som ineens uitbetaald als men op pensioen gaat.
Wat mezelf betreft. Ik ben geboren in 1958. Heb gewerkt als bediende van jullie 1977 tot en met december 1985. Omdat ik de administratie enz. doe, werd ik verplicht om sedertdien het max.statuut van meewerkende echtgenote te hebben. Ik zal ,als ik in 2023, 65 jaar wordt niet de 30 jaar hebben van actieve loopbaan. Kan ik dan genieten van een pensioen, terwijl dat toch de bedoeling was, bij meewerkende echtgenote om dat op te bouwen. Ergens heb ik gelezen, dat wanneer men min. 15 jaar kan bewijzen, er toch zoiets is.
Graag een beetje uitleg aub
Groetjes, Gaby

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 26 mar 2011 15:21

Geachte,

Dit is toch wel een hele waslijst. Ik zal proberen ietwat licht te brengen in de duisternis en uiteraard zoals de wetgeving er nu uit ziet.

Voor wat het VAPZ betreft kan ik u meedelen dat u naargelang de keuze, u kan opteren voor een uitbetaling in kapitaal of in een lijfrente.
Dit pensioen staat volledig los van het wettelijk rustpensioen.

Voor wat mijnheer betreft, kan ik u meedelen dat in de huidige stand van de wetgeving, het rustpensioen zal beperkt worden tot maximum 45/45ste, waarbij rekening zal gehouden worden met de 45 voordeligste jaren. Werknemer primeert op zelfstandige.
Indien de jaren vanaf 15 jaar, jaren van leercontract zijn, zullen deze jarern niet gevalideerd worden.

In de door u voorgestelde loopbaan van mijnheer, zal hij op 60 jaar reeds een volledige loopbaan van 45/45ste bewijzen en als zodanig dan ook vanaf 60 jaar rechten openen op een loopbaan van 45/45ste; ik ga er dan vanuit dat het niet om een leercontract gaat. Mocht hij toch nog na zijn 60ste verder werken, zal hij - als de pensioenbonus dan nog bestaat- mogelijk rechten openen op een pensoenbonus.

Voor wat de loopbaan van mevrouw betreft. Ook voor mevrouw geldt dezelfde regel. Zij kan opteren voor een rustpensioen vanaf 60 jaar gezien een loopbaan van minstens 35 jaar. Ook zij zal een gemengde loopbaan bewijzen, waarbij het pensioen zal berekend worden over alle jaren van tewerkstelling en de jaren als zelfstandige zullen berekend worden naargelang de betaalde bijdragen. Ook haar loopbaan zal berekend worden in 45ste. Indien mevrouw een loopbaan, zoals momenteel in de wetgeving is voorzien, van minstens 42 jaar bewijst, kan zij tussen 60 en 65 jaar rechten openen op een rustpensioen als zelfstandige waarop geen vermindering wegens vervroeging wordt toegepast.

Ik hoop dat ik uw situatie ietwat verduidelijkt heb.

De verstrekte inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen uiteraard geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Gaby
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 27 mar 2011 10:43

Bedankt Thieu,

voor de inlichtingen. Voor wat mijn man betreft, kan deze in principe op pensioen gaan, op 60 jaar, zonder dat men een vermindering doet voor "vervroegd" pensioen. Mijn man heeft geen leercontract gedaan. Voor wat mezelf betreft, kan ik niet genieten van pensioen mits ik niet genoeg jaren heb opgebouwd. Dus als mijn man op pensioen zou gaan, krijgen we dan een gezinspensioen ? Blij ik dan nog verplicht om te blijven betalen voor dat max.statuut ?
Groetjes, Gaby

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 27 mar 2011 15:16

Geachte,

Uw echtgenoot zal rechten openen op een gezinspensioen indien hij iedere activiteit hetzij stopzet, hetzij beperkt tot de toegelaten grenzen. U dient ook iedere activiteit te beperken tot de toegelaten grenzen.
De toegelaten grenzen zijn als zelfstandige tot 65 jaar beperkt tot 5.937,26 euro per jaar zonder kinderlast en 8.905,89 euro per jaar met kinderlast.
Er wordt rekening gehouden met de door de fiscus weerhouden nettoberoepsinkomsten van het betrokken jaar. Dit zijn de brutoberoepsinkomsten verminderd met de bedrijfsuitgaven, bedrijfslasten, eventuele bedrijfsverliezen en eventueel het gedeelte toegekend aan de helpende echtgeno(o)t(e) voor de eventuele aftrek van het huwelijksquotiënt.
Indien de zelfstandige activiteit gedurende minstens één kwartaal wordt stopgezet, en de activiteit als zelfstandige wordt hervat, wordt hij/zij beschouwd als een nieuwe beginnende zelfstandige. De bijdragen worden dan niet meer berekend op het inkomen van 3 jaar voordien.
U geeft zelf aan niet in aanmerking te komen voor een rustpensioen voor 65 jaar. Gezien uw persoonlijke loopbaan, zullen naar alle waarschijnlijkheid 2 pensioenen alleenstaande voordeliger zijn op 65 jaar. Volgens mijn zeer persoonlijke mening, zou u er alle voordeel bij hebben om voor u zelf een zo groot mogelijke loopbaan te creëren, dus betaling bijdragen met recht op pensioen.
Gezien het hier echt op loopbaanplanning gaat, raad ik jullie aan om contact op te nemen met uw boekhouder en/of uw sociaal verzekeringsfonds om samen met u de mogelijkheden te bekijken en ook te overlopen wat in de huidige stand van de wetgeving al dan niet wordt aangerekend in de bedragen toegelaten arbeid. In dit kader zou eventueel kunnen gepraat worden over mogelijkheden in het kader van een zelfstandige activiteit.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

De verstrekte inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Gaby
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 28 mar 2011 08:12

Goeiemorgen Thieu;

Maar als ik geen recht heb op pensioen, kunnen wij toch niet genieten van 2 "alleenstaande" pensioenen op 65 jaar ? Of ben ik verkeerd, en berekend men wel op het aantal jaren dat ik al die bijdragen betaald heb.
Het laatste gedeelte, begrijp ik ook niet. Meent U, om na 65 jaar, het best is om een zelfstandige activiteit te blijven verder zetten? in de mate van het toegestane wettelijke ?

Mathieu Rutten

#6 , 28 mar 2011 21:45

Geachte,

Met 65 jaar bedoel ik uiteraard als u 65 jaar wordt, gezien u zelf aangegeven heeft geen rechten te kunnen openen voor 65 jaar. Dit houdt dus in dat uw eigen pensioenrechten worden bepaald op 65 jaar.
Tenslotte liggen de bedragen toegelaten arbeid die je mag bijverdienen na 65 jaar hoger dan voor 65 jaar.
Een rustpensioen is enkel betaalbaar als aan de betaalvoorwaarden is voldaan.
Mevrouw, in deze lijkt het me dan ook uiterst raadzaam dat u deze aangelegenheid even bespreekt met uw boekhouder gezien hij normaal toch de aangewezen persoon is om u hierin te begeleiden temeer daar hij de financiële draagkracht van uw bedrijf kent.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”