wat nu met pensioen?

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

wat nu met pensioen?

#1 , 25 mar 2011 00:14

Mijn zus is gescheiden toen ze 58 jaar was. Ze had nooit gewerkt. Alvorens de scheiding werd uitgesproken vond ze een job als verkoopster in een winkel. Daardoor heeft ze nu 7 jaar pensioenrechten opgebouwd.
Ze heeft nooit onderhoudsgeld ontvangen. Zij noch haar ex zijn hertrouwd. Haar ex is vijf jaar geleden overleden.

Nu ze op pensioen gaat krijgt ze een koude douche. Haar eigen pensioen is minimaal wegens slechts 7 jaar bijdragen. Ze verwachtte rechten op pensioen te hebben uit hoofde van haar ex (als gescheiden echtgenote). Helaas blijkt ze op NIETS recht te hebben, aangezien haar echtgenoot ambtenaar was bij de Europese Commissie. Voorwaarde om onder dat stelsel pensioenrechten te hebben als gescheiden echtgenote is het ontvangen van onderhoudsgeld. In dat geval kan er een pensioen betaald worden dat MAXIMUM gelijk is aan het bedrag van het onderhoudsgeld. Aangezien mijn zus nooit onderhoudsgeld heeft ontvangen heeft ze nu bericht gekregen dat ze geen pensioenrechten heeft uit hoofde van haar ex.

Ze zal dus enkel het kleine pensioentje voor de zeven gewerkte jaren krijgen. Kan ze op één of andere wijze beroep doen op extra financiële hulp? Ze bezit wel een woning.
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 25 mar 2011 20:25

Rare regeling. Mijn moeder was huisvrouw tot ze scheidde toen ze 45 was. Mijn vader is ook overleden (en was zelfs hertrouwd). Mijn moeder ontvangt weldegelijk een deel van haar pensioenrechten voor de periode dat ze met mijn vader gehuwd was. Voor de periode nà de echtscheiding gelden haar eigen bijdragen. Ze is pas buitenshuis gaan werken nà de echtscheiding (of i.i.g. rond die periode).

Misschien is het nodig te benadrukken dat ze toch X-aantal jaren GEHUWD waren? Mijn moeder ontving ook geen onderhoudsgeld (was zo in minnelijke schikking overeengekomen). Mijn vader was wel geen ambtenaar.

Het lijkt me nogal absurd dat iemand die jarenlang met een ambtenaar gehuwd is, ineens een hoop rechten verliest omdat de echtgenoot EUROPEES ambtenaar wordt en na echtscheiding geen onderhoudsgeld hoefde te betalen.... De echtscheidingsovereenkomsten hebben toch niks te maken met de officiele pensioenregelingen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 25 mar 2011 20:40

De uitleg van vraagsteller klopt wel degelijk, haar zus heeft NUL pensioenrechten uit hoofde van haar ex-echtgenoot wegens het pensioenstatuut (dat niet-Belgisch is) van haar overleden ex-echtgenoot.

Uittreksel uit pensioenreglement Europese ambtenaren:

"Artikel 27:
De gescheiden echtgenoot van een ambtenaar of gewezen ambtenaar heeft recht
op het overlevingspensioen overeenkomstig dit hoofdstuk, mits hij/zij bij het
overlijden van de gewezen echtgenoot aantoont voor eigen rekening ten laste
van deze gewezen echtgenoot recht te hebben op een alimentatie welke was
vastgesteld bij rechterlijke uitspraak of door een officieel geregistreerde en ten
uitvoer gelegde overeenkomst tussen de gewezen echtgenoten.
Het overlevingspensioen
mag evenwel niet meer bedragen dan de op het ogenblik van het overlijden van de vroegere
echtgenoot uitgekeerde alimentatie ..."

Misschien kan ze beroep doen op de IGO, tenminste indien het bezit van een woning daar geen stokje voor steekt???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#4 , 25 mar 2011 20:57

De ex heeft bovendien de pensioenrechten die hij had opgebouwd onder het Belgische stelsel doen storten in de Europese pensioenkas, daardoor is ze ook de pensioenrechten die zouden voortvloeien uit tewerkstelling onder het Belgisch stelsel volledig kwijt....
Ik vraag me af of het verlies van al die pensioenrechten gerechtvaardigd is en niet kan worden aangevochten. Maar bij wie? De ex is overleden....
Men zegt me dat ze eerst haar huis moet verkopen en van de opbrengst leven vooraleer ze ook maar in aanmerking zal komen voor de inkomensgarantie voor ouderen.
Waar een weg is is een wil.

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 25 mar 2011 20:59

Men zegt me dat ze eerst haar huis moet verkopen en van de opbrengst leven vooraleer ze ook maar in aanmerking zal komen voor de inkomensgarantie voor ouderen.
Dit is als men in een bejaardentehuis wenst te worden opgenomen, en men wil via de diensten van het OCMW verblijven: in dat geval mag je geen eigendommen hebben. Geldt dit ook voor het eenvoudig bekomen van een weduwenpensioen?


Is er geen ombudsdienst voor pensioenen waar je die overheveling naar het Europees pensioenfonds kan aanklagen? of alvast het gebrek aan rechten voor de gescheiden weduwe?

Mathieu Rutten

#6 , 26 mar 2011 10:04

Geachte,

bijlage VIII, Statuut ambtenaren Europese Gemeenschappen zoals gewijzigd bij VO 723/2004 van 22.03.2004.

„Artikel 27
De gescheiden echtgenoot van een ambtenaar of gewezen ambtenaar heeft recht op het overlevingspensioen overeenkomstig dit hoofdstuk, mits hij/zij bij het overlijden van de gewezen echtgenoot aantoont voor eigen rekening ten laste van deze gewezen echtgenoot recht te hebben op een alimentatie welke was vastgesteld bij rechterlijke uitspraak of door een officieel geregistreerde en ten uitvoer gelegde overeenkomst tussen de gewezen echtgenoten.
Het overlevingspensioen mag evenwel niet meer bedragen dan de op het ogenblik van het overlijden van de vroegere echtgenoot uitgekeerde alimentatie nadat deze uitkering is aangepast op de wijze bedoeld in artikel 82 van het statuut.
De gescheiden echtgenoot verliest zijn recht op overlevingspensioen indien hij vóór het overlijden van de gewezen echtgenoot is hertrouwd. Hertrouwt hij na dat overlijden, dan is artikel 26 van toepassing.

Publicatie : 2003-03-27
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
10 FEBRUARI 2003. - Wet tot regeling van de overdracht van pensioenrechten tussen Belgische pensioenregelingen en die van instellingen van internationaal publiek recht (1)

Het is deze wetgeving die in uw situatie van toepassing is.

Ik verwijs ook naar de arresten van het Europees Hof van Justitie:
Arrest 24/71, Elfriede Meinhardt versus Commissie, 17.05.1972, het arrest T-65/92, Monique Arauxo-Dumay versus Commissie, arrest Jutta Johannes tegen Hartmut Johannes, C-430/97.

Jammer dat men u bij de echtscheiding niet gewezen heeft op pensioenrechten die u zou kunnen kwijt spelen.
Gedane zaken nemen echter geen keer.

Wanneer u zou opgenomen moeten worden in een rustoord voor bejaarden, bent u niet verplicht om uw huis te verkopen. Indien u niet over voldoende middelen zou beschikken om uw rustoordopname te betalen, zou u altijd nog het bevoegde ocmw een hypotheek kunnen laten leggen op uw eigendomswoning. Er is uiteraard ook nog altijd de mogelijkheid om uw woning te laten verhuren.
Bij een opname in een rustoord is ook in de huidige stand van de wetgeving een toelage uit de Vlaamse Zorgverzekering voorzien ten bedrage van 130 euro. Mogelijk ook een tegemoetkoming ten laste van de FOD Handicap.

Voor wat de Inkomensgarantie voor ouderen betreft. Ook hier bent u niet verplicht uw woning te verkopen. Men zal bij de berekening van de bestaansmiddelen rekening houden met het niet-vrijgesteld kadastraal inkomen.
Indien u uw woning echter verkoopt of schenkt, wordt met de verkoopwaarde gedurende 10 jaar rekening gehouden, mits de nodige vrijstellingen. Idem dito voor wat kapitalen en/of obligaties betreft.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Ik meen u zo voldoende te hbben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”