Hoeveel pensioenrechten per jaar ?

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

Re: Hoeveel pensioenrechten per jaar ?

#16 , 29 mar 2011 17:31

Ik heb dat ook gelezen Gebruiker. Een koude douche weeral. Ik ben werknemer geweest. Wil dus zeggen dat ik minder ga hebben ?
Ik kan ook maar zeggen wat ze me zeggen. Want ik lees vanalles, contradictorisch, chaotisch alom.
'Zelden wordt het minimum-pensioen' overschreden kreeg ik als antwoord op email van de SZ-kas. Ok, maar wie is zelden dan ? Waarom dan wel bij de ene, en niet bij de andere ? Ze weten het daar zelf niet. En bereken het verder op de site 'kenuwpensioen', wel ja, als ik daar 1 euro intoets heb ik ook het minimum,...
Ik was ook op zoek naar al die wetten op cass.be of een leidraad. Je gaat me toch niet zeggen dat ze op de pensioentoren zomaar iets berekenen met de natte vinger ?
Ik zou het graag 100% weten, anders heeft het toch geen zin dat ik meer SZ betaal en belastingen als toch alles ene pot nat is voor dat minimum en als je er toch niet over kunt geraken ondanks inspanningen. Dan kies ik voor de vennootschap, en betaal mij het minimum uit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#17 , 29 mar 2011 17:49

'Zelden wordt het minimum-pensioen' overschreden kreeg ik als antwoord op email van de SZ-kas.
Dat wil dus wel zeggen dat pensioenen als zelfstandige dus bijna steeds LAGER zijn dan dat minimum pensioen. Maw de vraag blijft zich stellen wanneer dat fameuze minimumpensioen dan wél van toepassing is...
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#18 , 29 mar 2011 17:49

'Zelden wordt het minimum-pensioen' overschreden kreeg ik als antwoord op email van de SZ-kas.
Dat wil dus wel zeggen dat pensioenen als zelfstandige dus bijna steeds LAGER zijn dan dat minimum pensioen. Maw de vraag blijft zich stellen wanneer dat fameuze minimumpensioen dan wél van toepassing is...
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#19 , 31 mar 2011 13:49

Ondertussen heb ik een simulatie gedaan met kenuwpensioen.be voor een gemengde loopbaan.

21 jaar activiteit als bediende met een brutobelastbaar inkomen (in geld van 1986) van 39.000 €. Dit geeft een pensioenbedrag per maand voor dit deel van 743.90 euro.
24 jaar activiteit als zelfstandige (1987-2011).

Met een bruto belastbaar inkomen van 12.000 € per jaar (geld van 2011) krijg je hiervoor per maand 222.53 € pensioen voor je deel als zelfstandige, met een bruto belastbaar inkomen van 24.000 € per jaar krijg je per maand 445.07 euro.

Met deze wel hoge bedragen raak je amper aan een netto bedrag van het pensioen van 1.120,22 EUR / maand (beide samen).

Zoals ik vermoedde is dat minimum pensioen als zelfstandige enkel van toepassing bij een volledige loopbaan als zelfstandige. Of hoe een garantie een lege doos blijkt te zijn...

De kans dat je met een gemengde loopbaan werknemer/zelfstandige aan netto 1.000 euro geraakt is dus afhankelijk van de periode dat je zelfstandige was (minstens 24 jaar activiteit als zelfstandige lijkt mij te zorgen voor een netto pensioen van maximaal 1.000 euro, tenzij je abnormaal hoge inkomens genoot).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#20 , 31 mar 2011 15:10

Ter informatie, er is in België één groep van inkomstengenieters waar het pensioen NIET via een repartitiesysteem betaald wordt maar waar wel degelijk jaar na jaar de eigen 'bijdragen' geresveerd worden voor de uitkering van de pensioenen.

Dit zijn de parlementairen.

Dat deze zichzelf financëel extreem goed bedienen dat is misschien minder gekend?

Voor werknemers worden er problemen gemaakt door de sociale inspectie inzake forfaitaire onkostenvergoedingen.:

http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/ftil ... -vuur.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Daartegenover is dit geen enkel probleem voor diezelfde parlementairen. Het is natuurlijk héél makkelijk als je maar jezelf te bedienen hebt:

http://www.apache.be/2010/05/senator-ko ... -kamerlid/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat vevolgd wordt door de sociale inspectie en belastingcontroles voor werknemers, dat is in de wet ingeschreven, met name dat de onkostenvergoedingen voor parlementairen TOTAAL ONBELAST ZIJN.

Welk percentage aan pensioen zouden parlementairen krijgen, berekend op hun jaarinkomsten? Hun inkomsten lopen gewoon door aan 100% na hun pensionering zoals voor magistraten?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Pensioenen”