Hoeveel pensioenrechten per jaar ?

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

Hoeveel pensioenrechten per jaar ?

#1 , 22 mar 2011 10:09

Hoe is de berekening hoeveel meer je krijg per gewerkt jaar voor een zelfstandige ?

Stel dat je een belastbaar jaarinkomen had van 30.000 euro voor 2009, hoeveel meer pensioenrechten heb je dan opgebouwd voor dat jaar ?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 23 mar 2011 19:14

Geachte,

Uw sociaal verzekeringsfonds is het ideaal orgaan om een antwoord op jouw vraag te geven.

Het rustpensioen wordt immers bepaald op basis van de aanrekenbare bijdragen.
Misschien kan je ook terecht op de website van je sociaal verzekeringsfonds zelfstandige.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#3 , 24 mar 2011 08:45

Bedankt, ik zal dit eens nagaan.
Ik heb nog een 20 jaar te gaan. Als ik aan 1000 euro geraak ben ik content.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 24 mar 2011 09:15

Je kan ook 'bijsparen' via het "Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen", een fiscaal-vriendelijke manier. Ik las ergens dat 9 zelfstandigen op 10 een nettopensioen hebben van minder dan 800 euro.

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#5 , 24 mar 2011 12:00

Ik begrijp het ook allemaal niet goed Bart. Op de site van Zenito lees ik dat het pensioen van zelfstandigen omhoog gaat in septemeber en dat net boven de 1000 euro. Over welke zelfstandigen heeft men het ? Ik heb bewust voor een eenmanszaak gekozen om verschillende redenen, maar ook dat ik de 'volle' pot betaal aan SZ en belastingen. Ik hoop dat men mij daar later voor zal belonen. Anders kan ik ook een venootschap starten, alle truuken van de foor uithalen om zo minimum belastingen en SZ te betalen. Maar ik lees hier en daar dat men de berekening maakt volgens de aangiften, is ook maar logisch.
Ik doe aan gewoon pensioensparen, en inderdaad, zoals u zegt, zendt Zenito me regelmatig info over dat aanvullend pensioen. Ik denk dat ik daar ook ga in meestappen. Je kan dat 100% aftrekken.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#6 , 24 mar 2011 16:29

Bedankt, ik zal dit eens nagaan.
Ik heb nog een 20 jaar te gaan. Als ik aan 1000 euro geraak ben ik content.
Om een pensioen te krijgen als zelfstandige van 1.000 euro per maand (in geld van 2011) dien je een belastbaar inkomen gehad te hebben over de ganse periode als zelfstandige van 45 jaar van ergens 45.000 euro.

Als zelfstandige krijg je ongeveer 29% van je belastbaar inkomen als pensioen (voor een werknemer bedraagt dit het dubbele hiervan en voor een ambtenaar het drievoudige).

Je historische inkomten worden per jaar geïndexeerd, dus in geld van 2011 dien je 45.000 euro als belastbaar inkomen gehad te hebben (geïndexeerd voor de voorbijgaande jaren) om in geld van 2011 ongeveer 1.000 euro BRUTO aan maandpensioen te krijgen.
Laatst gewijzigd door gebruiker op 24 mar 2011 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#7 , 24 mar 2011 19:13

sorry hoor gebruiker, dat soort van berekeningen heb ik nog nergens gelezen hoor.
Die 1000 euro hebben zelfstandigen nu al voor een volledige loopbaan : http://www.zenito.be/nl/ondernemer/nieu ... ember-2011" onclick="window.open(this.href);return false;

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#8 , 24 mar 2011 21:30

sorry hoor gebruiker, dat soort van berekeningen heb ik nog nergens gelezen hoor.
Die 1000 euro hebben zelfstandigen nu al voor een volledige loopbaan : http://www.zenito.be/nl/ondernemer/nieu ... ember-2011" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat er andere percentages gebruikt worden in voordrachten allerhande.

Een paar jaar terug maakte ik een vergelijking tussen het Belgische pensioensysteem (de 3 opgegeven systemen) en het Luxemburgse op basis van reële cijfers.

Daar bleek uit dat gemiddeld voor werknemers er 58% van de laatste bezoldiging in pensioen uitgekeerd werd van het laatste inkomen (als je rekening houdt met een gelijkblijvend inkomen over 45 jaar loopbaan, waarbij je de jaarinkomsten jaarlijks diende te indexeren). Voor zelfstandigen wordt er maar rekening gehouden met het effectief inkomen sinds 1983, daarvoor wordt een fictief jaarbedrag genomen. Voor zelfstandigen bleek dit de helft te zijn (wat ook normaal lijkt gelet op het deel pensioenbijdragen in dit stelsel in vergelijking met werknemers). Ambtenaren die hebben natuurlijk hun eigen vast percentage op hun laatste jaarinkomsten.

Ik merkte dat ik een fout percentage vermeldde van 27% in de vorige reactie en pastte die aan.

Tenzij er enorme wijzigingen gekomen zijn in het pensioenstelsel voor werknemers en zelfstandigen dan kan je enkel terugvallen op die minimumpensioenbedragen als je geen eigen middelen verder hebt (zoals bijvoorbeeld een eigen woning). In het andere geval worden deze pensioenen berekend op het jaarlijks inkomen.

De berekening gebeurt als volgt:
Ieder jaar dat u als zelfstandige werkt en hiervoor sociale bijdragen aan een sociaal verzekeringsfonds betaald heeft, geeft later recht op een pensioenbedrag. Het bedrag is afhankelijk van de netto belastbare beroepsinkomsten van dat jaar. Voor de loopbaanjaren vóór 1984 wordt rekening gehouden met een forfaitair inkomen.

Deze netto belastbare beroepsinkomsten worden beperkt tot een maximum dat ieder jaar varieert. Vervolgens worden de inkomsten vermenigvuldigd met een aanpassingscoëfficiënt. Deze coëfficiënt bestaat uit een herwaardering van de beroepsinkomsten, een harmonisatiecoëfficiënt tussen de regeling voor werknemers en zelfstandigen, en een coëfficiënt afhankelijk van de gezinssituatie waarin de echtgeno(o)t(e) al dan niet een eigen inkomen heeft. Door dit resultaat te delen door 45 bekomt men een pensioenbedrag voor het betrokken jaar:

netto belastbare beroepsinkomsten x aanpassingscoëfficiënt x 1 / 45 = pensioenbedrag voor het gewerkte jaar.

De som van deze bedragen per gewerkt jaar geeft het totale pensioenbedrag als zelfstandige.
Als zelfstandigen wel degelijk die ongeveer 1.000 euro zouden krijgen (mits een volledige loopbaan in dit sociaal statuut) dan begrijp ik niet waarom een massa zelfstandigen een pensioen hebben dat lager is dan 500 euro, een ganse reeks zelfs minder dan 300 euro.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#9 , 24 mar 2011 21:30

sorry hoor gebruiker, dat soort van berekeningen heb ik nog nergens gelezen hoor.
Die 1000 euro hebben zelfstandigen nu al voor een volledige loopbaan : http://www.zenito.be/nl/ondernemer/nieu ... ember-2011" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat er andere percentages gebruikt worden in voordrachten allerhande.

Een paar jaar terug maakte ik een vergelijking tussen het Belgische pensioensysteem (de 3 opgegeven systemen) en het Luxemburgse op basis van reële cijfers.

Daar bleek uit dat gemiddeld voor werknemers er 58% van de laatste bezoldiging in pensioen uitgekeerd werd van het laatste inkomen (als je rekening houdt met een gelijkblijvend inkomen over 45 jaar loopbaan, waarbij je de jaarinkomsten jaarlijks diende te indexeren). Voor zelfstandigen wordt er maar rekening gehouden met het effectief inkomen sinds 1983, daarvoor wordt een fictief jaarbedrag genomen. Voor zelfstandigen bleek dit de helft te zijn (wat ook normaal lijkt gelet op het deel pensioenbijdragen in dit stelsel in vergelijking met werknemers). Ambtenaren die hebben natuurlijk hun eigen vast percentage op hun laatste jaarinkomsten.

Ik merkte dat ik een fout percentage vermeldde van 27% in de vorige reactie en pastte die aan.

Tenzij er enorme wijzigingen gekomen zijn in het pensioenstelsel voor werknemers en zelfstandigen dan kan je enkel terugvallen op die minimumpensioenbedragen als je geen eigen middelen verder hebt (zoals bijvoorbeeld een eigen woning). In het andere geval worden deze pensioenen berekend op het jaarlijks inkomen.

De berekening gebeurt als volgt:
Ieder jaar dat u als zelfstandige werkt en hiervoor sociale bijdragen aan een sociaal verzekeringsfonds betaald heeft, geeft later recht op een pensioenbedrag. Het bedrag is afhankelijk van de netto belastbare beroepsinkomsten van dat jaar. Voor de loopbaanjaren vóór 1984 wordt rekening gehouden met een forfaitair inkomen.

Deze netto belastbare beroepsinkomsten worden beperkt tot een maximum dat ieder jaar varieert. Vervolgens worden de inkomsten vermenigvuldigd met een aanpassingscoëfficiënt. Deze coëfficiënt bestaat uit een herwaardering van de beroepsinkomsten, een harmonisatiecoëfficiënt tussen de regeling voor werknemers en zelfstandigen, en een coëfficiënt afhankelijk van de gezinssituatie waarin de echtgeno(o)t(e) al dan niet een eigen inkomen heeft. Door dit resultaat te delen door 45 bekomt men een pensioenbedrag voor het betrokken jaar:

netto belastbare beroepsinkomsten x aanpassingscoëfficiënt x 1 / 45 = pensioenbedrag voor het gewerkte jaar.

De som van deze bedragen per gewerkt jaar geeft het totale pensioenbedrag als zelfstandige.
Als zelfstandigen wel degelijk die ongeveer 1.000 euro zouden krijgen (mits een volledige loopbaan in dit sociaal statuut) dan begrijp ik niet waarom een massa zelfstandigen een pensioen hebben dat lager is dan 500 euro, een ganse reeks zelfs minder dan 300 euro.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#10 , 24 mar 2011 21:51

Als er wel degelijk een gewaarborgd minimum pensioen bestaat dan begrijp ik niet waarom (nog) de inkomensgarantie voor ouderen dan nog bestaat, dewelke ten andere een pak lager is dan dat gewaarborgd minimum?


http://www.seniorennet.be/Pages/Geld_we ... uderen.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#11 , 24 mar 2011 22:07

Als zelfstandigen wel degelijk die ongeveer 1.000 euro zouden krijgen (mits een volledige loopbaan in dit sociaal statuut) dan begrijp ik niet waarom een massa zelfstandigen een pensioen hebben dat lager is dan 500 euro, een ganse reeks zelfs minder dan 300 euro.
Misschien omdat ze een vennootschap hadden, zichzelf een prutsloon toekenden en weinig tot geen belastingen en SZ betaalden.
Ik kies voor een andere aanpak, betaal nu wat ik moet betalen, en je schreef het zelf, dat is ook wat ik lees op verschillende officile websites, dat men later dit in de berekening zal nemen. Maar logisch ook.
Alleen vraag ik me af hoeveel.
Zal voor uitsluitsel dit eens vragen aan mijn sociale kas op aanraden van Mr. Rutten.
Als dit niet zo is, kies ik ook voor de vennootschap natuurlijk.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#12 , 25 mar 2011 16:17

Je hebt de mogelijkheid tot berekenen van het pensioenbedrag met de website http://www.kenuwpensioen.be" onclick="window.open(this.href);return false;.

Maar de berekening via de opgegeven website geeft ook die minimum ergens 1.000 euro aan. Waarom zou dan nog de inkomensgarantie voor ouderen dienen te bestaan (die dan nog lager is)?

http://www.seniorennet.be/Pages/Geld_we ... uderen.php
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#13 , 26 mar 2011 11:05

Ik heb intussen de vraag gestekd aan mijn sociale instelling, afwachten dus.
Voor de rest heb ik inderdaad eens op de site 'kenuwpensioen', verschillende bedragen ingevuld. Ik kom nooit boven de 1000 €. Dus wat schrijven ze hier en daar allemaal dat de betaalde belastingen en SZ in rekening wordt gebracht ? Is dat een staatsgeheim of wat voor het berekenen van een pensioen voor zelfstandigen ? Wat me ook opvalt in de uitleg van de berekening, als je niet aan je 45/45 komt, j-bijv. 44/45 je meteen herleidt wordt tot 30/45. Dus al daarboven telt plots niet meer.
Enfin, ik ga eerst het antwoord afwachten van de SZ-kas.
Aanvullend : haal ik de mosterd ondermeer hier : http://www.ikbenzelfstandige.be/sociaal ... n/pensioen" onclick="window.open(this.href);return false;
In de meeste gevallen is er recht op het minimumpensioen in verhouding tot de loopbaan. Zelfstandigen die vanaf 1984 relatief hoge sociale bijdragen hebben betaald, krijgen een hoger proportioneel pensioen (maximum 16.575,37 euro op 65 jaar).

westhoek
Topic Starter
Berichten: 395

#14 , 28 mar 2011 17:41

Ik heb uitsluitsel hierover. Het komt er op neer dat het minimum pensioen voor zelfstandigen nooit of zelden wordt overschreden, ongeacht de bijdragen. Het pensioen wordt elk jaar berekend op basis van de inkomsten. Zoals het nu is tenminste.
Of het nu nuttig voor mij is een vennootschap te maken en zo minimum mogelijk belastingen en SZ te betalen tov een eenmanszaak ? Tja, dan moet ik eens gaan rekenen natuurlijk. Het miminum heb ik alvast, als ik zo verder doe. En dat is rond de 1000 euro.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#15 , 29 mar 2011 15:15

Ik heb uitsluitsel hierover. Het komt er op neer dat het minimum pensioen voor zelfstandigen nooit of zelden wordt overschreden, ongeacht de bijdragen. Het pensioen wordt elk jaar berekend op basis van de inkomsten. Zoals het nu is tenminste.
Of het nu nuttig voor mij is een vennootschap te maken en zo minimum mogelijk belastingen en SZ te betalen tov een eenmanszaak ? Tja, dan moet ik eens gaan rekenen natuurlijk. Het miminum heb ik alvast, als ik zo verder doe. En dat is rond de 1000 euro.

Ik vind nergens meer uitleg wanneer dat "minimumpensioen" zou van toepassing zijn. Is dit enkel in het geval dat iemand een volledige loopbaan van 45 jaar als zelfstandige zou hebben? Wat indien er sprake is van een "gemengde loopbaan" waarbij een deel van de arbeid over de jaren als werknemer gebeurde?

Ik vond wel nog een recent stukje over het pensioen van de zelfstandigen:
Maandag 28 Maart 2011
Minimumpensioen zelfstandigen vanaf 1 september hoger dan 1.000 euro


De minimumpensioenen voor zelfstandigen zullen na de geplande verhoging van 1 september voor het eerst hoger liggen dan 1.000 euro. Dat meldt ontslagnemend minister van Zelfstandigen Sabine Laruelle maandag.

In een communiqué lijst de MR-minister de maatregelen op ten voordele van de zelfstandigen in de begroting 2011. Met een budget van 25 miljoen euro in 2011 (en 70 miljoen euro op jaarbasis) dat gewijd wordt aan welzijnsmaatregelen, benadrukt Laruelle dat ze erin is geslaagd de oorspronkelijke enveloppe voor maatregelen voor zelfstandigen met 30 procent te verhogen.

Een van de maatregelen is de verhoging van het minimumpensioen op 1 september. De bedragen stijgen met 2,11 procent voor een gezin en met 2,37 procent voor een alleenstaande en het overlevingspensioen. Daarmee zullen ze, rekening houdend met de indexering in april of mei, uitkomen op respectievelijk 1.310,32 euro en 1.007,14 euro.

De niet-minimumpensioenen van meer dan 15 jaar stijgen op 1 september met 2,25 procent. Bij de andere niet-minimumpensioenen gaat het om 1,25 procent, terwijl de pensioenen van vijf jaar met 2 procent stijgen. Andere maatregelen hebben betrekking op de verhoging van uitkeringen in geval van invaliditeit, ongeschiktheid en faillissement, de verhoging van de tegemoetkoming van hulp aan derden en de instelling van een jaarlijkse premie van 200 euro voor mindervaliden.

Minister Laruelle benadrukt voorts dat de financiële situatie van het sociaal statuut van de zelfstandigen gezond is.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Pensioenen”