Grensarbeiderspensioen

Ivan54
Topic Starter
Berichten: 7

Grensarbeiderspensioen

#1 , 21 feb 2011 21:28

Mijn vraag...

Aan mijn 60ste heb ik recht op een grensarbeiderspensioen,
Ik voldoe aan alle voorwaarden... maar de RVP maakt geen
raming van een pensioen verkregen uit buitenlandse inkomsten....

Weet iemand hoe ik toch kan te weet komen hoeveel mijn grensarbeiderspensioen
zal bedragen ?????

Ik heb ondertussen ook de ombudspensioen pensioenen aangeschreven, en ook
hij kreeg van RVP een negatief antwoord ivm een raming voor mijn pensioen....

Alvast bedankt

Ivonne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#2 , 21 feb 2011 21:33

In het geval u in Nederland werkzaam was: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Ivan54
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 22 feb 2011 10:11

EvilFred

Bedankt voor de reactie,

Maar met de Nederlandse pensioendienst is er geen probleem....
Het is de Belgische pensioendienst die weigert een raming te maken
van mijn grensarbeiderspensioen waar ik recht op heb vanaf mijn 60 ste....

Groeten

Ivonne

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 22 feb 2011 19:27

Geachte,

Indien u in België woont, heeft u niets aan de website pensioenoverzicht Nederland, gezien u vanuit het buitenland voor 65 jaar geen DIGIDE kan bekomen.
Indien u in België woont en u voldoet aan de loopbaanvoorwaarde om in aanmerking te komen voor een rustpensioen ten laste van België voor 65 jaar, hebt u geen raming nodig. U kan namelijk zonder verdere verbintenis vrijblijvend een aanvraag om rustpensioen inleiden. U zal dan een beslissing ontvangen van de Belgische pensioendiensten en deze beslissing zal enkel uitvoerbaar zijn als u daartoe beslist.

Er is dan ook helemaal niets aan de hand.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Ivan54
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 28 feb 2011 12:05

Geachte Heer Rutten,
Bedankt voor de reactie,

Mijn situatie is eigenlijk als volgt:

Ben nu 57 jaar en zou eventueel stoppen met werken aan 58.
Ik zou dan via SVB nederland de max pensioenuitbetaling vragen vanaf 58 jaar
en vanaf 60 jaar de opleg(grensarbeiderspensioen) via RVP tot mijn bedrag van rustpensioen...

Dus als ik stop met werken aan 58 weet ik wel hoeveel ik ontvang uit Nederland
, maar weet dan de opleg vanuit Belgie niet vanaf 60, vandaar had ik graag een
raming gehad van mijn rustpensioen aan 60 jaar...
Aangezien ik nu al voldoe aan de voorwaarden voor een grensarbeiderspensioen
vind ik het eigenlijk een discriminatie dat RVP geen raming wil maken, heb nu zelf
de tijdvakken van mijn loopbaan opgevraagd aan de SVB Nederland en zien dan wel verder....

Groeten

Jansen Yvonne

Mathieu Rutten

#6 , 28 feb 2011 19:19

Geachte,

U slaat de bal toch wel volledig mis. De aow ten laste van Nederland kan niet uitbetaald worden voor 65 jaar. Uw rustpensioen ten laste van België kan niet uitbetaald worden voor 60 jaar, tenzij u tot de uitzondering behoort zoals voorzien in de wetgeving, mijnwerker, piloot....Voor 60 jaar kan u enkel eventueel aanspraak maken op een conventioneel brugpensioen. Voor info hierover kan u zich best wenden tot uw vakbond, Hulpkas voor Werikloosheidsvergoedingen of Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening. Indien u in aanmerking zou komen voor een brugpensioen, kan u geen rechten openen op een rustpensioen voor 65 jaar. Misschien best even contact zoeken met de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening om het een en ander op een rijtje te zetten.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Ivan54
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 04 mar 2011 17:32

Geachte,

In mijn vorig berichtje sprak ik van max.pensioenuitbetaling vanaf 58 jaar.
Inderdaad ik drukte mij verkeerd: uit pensioen kan maar vanaf 65 of 67 in Nederland.
Maar toch kan ik stoppen met werken aan mijn 58ste en een uitkering krijgen vanuit Nederland
die kan berekent worden op de site van Pensioenfonds Zorg en Welzijn met uw eigen inlog en paswoord.

https://www.pensioenplannerpfzw.nl/PGGM ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Had graag een printscreen bijgevoegd van mijn persoonlijke berekening, maar zie nergens hoe je een bijlage moet toevoegen in het forum.
Enfin, als ik de berekening doe, krijg ik een bedrag ( pensioen????) vanaf 58 jaar en dan een ander bedrag vanaf 65 jaar
Tenminste zo zie ik het......

Vanaf 58 jaar en 1 maand tot 65 jaar €651
Vanaf 65 jaar zolang u leeft (inclusief AOW) €890


Hierbij de gekopieeerde tekst van de website Pensioenfonds Zorg en Welzijn met mijn inlog...


Overzicht

Dit is uw pensioen na uw wensen
Onder 'Mijn pensioen' ziet u hoeveel pensioen u krijgt als er niets in uw situatie wijzigt. Daarbij is rekening gehouden met uw salaris en eventuele onregelmatigheidstoeslag (ORT) van vorig jaar. Onder 'Mijn plan' ziet u wat uw pensioen wordt na uw keuzes en wensen. Daarbij gebruiken we zoveel mogelijk uw actuele salaris. Omdat de eventuele onregelmatigheidstoeslag van dit jaar nog niet bekend is, wordt hier geen rekening mee gehouden. Verder houden wij rekening wat volgens het pensioenreglement mogelijk is. Hierdoor kan het pensioen of leeftijd afwijken van uw wens. Het tekort baseren wij op het inkomen dat u wenst. Dit heeft u in de vorige stap ingevuld.

Is uw pensioen naar wens? Bewaar het plan dan voor uzelf. Bekijk dit opnieuw als uw situatie of uw wens verandert. Bent u nog niet tevreden? Ga dan verder met plannen.
Toon bedragen: netto per maand
Mijn pensioen
Als er niets verandert
Pensioen
Vanaf 62 jaar en 6 maanden tot 65 jaar €820 Vanaf 65 jaar zolang u leeft (inclusief AOW) €1.125
Vanaf 62 jaar en 6 maanden tot 65 jaar €- Vanaf 65 jaar zolang u leeft €-

Mijn plan
Na mijn wensen en keuzes
Pensioen
Vanaf 58 jaar en 1 maand tot 65 jaar €651
Vanaf 65 jaar zolang u leeft (inclusief AOW) €890


Alvast bedankt voor je reactie

Jansen Yvonne

Mathieu Rutten

#8 , 19 mar 2011 21:15

Geachte,

Gezien het hier over bovenwettelijke pensioenen gaat en ik hierover geen polemiek wens te voeren,omdat dit gewoonweg niet tot mijn terrein behoort, lijkt het me raadzaam dat u contact zoekt met uw personeelsdienst, uw pensioenfonds of met Bureau Belgische Zaken te Breda.
De cumulatie rustpensioen België met een vroegpensioen is reeds herhaalde malen aan bod gekomen op dit formum.

Ten laste van België kan u voor 60 jaar geen rechten openen op een pensioen en tussen 60 en 65 jaar enkel als u een loopbaan van minstens 35 jaar bewijst.

Een vroegpensioen ten laste van Nederland heeft in de huidige wetgeving geen invloed op het Belgisch rustpensioen voor jaren België en jaren grensarbeid.

Meer kan ik u ook niet antwoorden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Ivan54
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 21 mar 2011 15:58

Geachte,

Ik wens je te bedanken voor je gegeven informatie.....
en zal verder uitspitten hoe de vork precies in de steel zit
vooraleer ik stop met werken....

Groeten

Jansen Yvonne

marleendeneve
Berichten: 1

#10 , 31 mar 2011 13:04

Eeklo
Op dit spreekuur kunt u zonder afspraak terecht voor al uw vragen over sociale zekerheid zoals bijvoorbeeld pensioen, ziektekosten, kinderbijslag, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid.
Een afspraak maakt u via het telefoonnummer: (0031) (0)76-5485840.


Eerstvolgende spreekuren: 6 april, 1 juni
adres: Stedelijke dienst sociale zaken - Sociaal Huis, Zuidmoerstraat 136 in Eeklo
tijdstip: van 9:30 tot 12:00 uur
MARLEEN

Mytsi1
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 mei 2017 12:33

Hallo
Ik had een vraagje over grens arbeider pensioen?
Ben vanaf 15 jaar gaan werken en gewoond tot 25jaar in Nederland .
In 1982 naar België verhuisd en woon nu al 35jaar in België.
Omdat ik niet meer werk vanaf 01-08-2014 is mijn vraag heb ik dan recht op grens arbeid pensioen.

Ben nu 60 jaar en had in 01-08-2014 al 42 dienstjaren .

Vriendelijke Groet M

Mathieu Rutten

#12 , 04 mei 2017 19:15

Beste,

Wanneer bent u precies geboren?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mytsi1
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 mei 2017 09:53

Hallo
Ik ben van 05-10-1956 geboren te Maastricht
en ben getrouwd in 1982 en naar België verhuisd tot heden .

Vriendelijke groet M

zibarrie
Berichten: 133

#14 , 05 mei 2017 12:13

u werkt niet meer sinds 2014, wat doet u dan wel?

Mytsi1
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 mei 2017 12:51

Ben nu werkloos in België.

Terug naar “Pensioenen”