Grensarbeiderspensioen

Mytsi1
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Re: Grensarbeiderspensioen

#16 , 05 mei 2017 12:56

Werkloos geworden nu aan doppen heb na 42jaar gewerkt te hebben heb ik vrijstelling gekregen ,dat wil zeggen dat ik mag doppen en hoeft niet meer werk te zoeken . ( doppen is zoals in de ww. ) en dat ik toen 58 jaar was .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mytsi1
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#17 , 05 mei 2017 13:00

Werkloos geworden nu aan doppen heb na 42jaar gewerkt te hebben heb ik vrijstelling gekregen ,dat wil zeggen dat ik mag doppen en hoeft niet meer werk te zoeken . ( doppen is zoals in de ww. ) en dat ik toen 58 jaar was .
Daarom wilde ik weten hoe dat nu zit met het grensarbeid pensioen ?
Sommige zeggen dat ik het kan aan vragen en andere zeggen dat de jaren in Nederland niet mee tellen in België, met die nieuwe regeling van 2015?
Ik hoop dat je er een beetje wijs uit komt ?

Vriendelijke groet M

Mathieu Rutten

#18 , 05 mei 2017 19:00

Beste,

U voldeed per 01.12.2015 niet aan de leeftijdsvoorwaarde voor een Belgisch rustpensioen. Dit betekent dat u niet onder de oude regeling van het grensarbeiderspensioen valt. In de huidige stand van de wetgeving zal uw grensarbeiderspensioen niet eerder ingaan dan op uw aow-leeftijd, dit is 05.04.2024, nl. 67 jaar en 6 maanden. Uw grensarbeiderspensioen zal dan niet veel voorstellen gezien bij de berekening van het complement grensarbeid rekening zal gehouden worden met het volledige bedrag aan aow (dus geen proratering zoals voorzien in de huidige wetgeving) en het volledige bedrag aan bovenwettelijk pensioen.

Komt daarbij nog dat uw werkloosheidsuitkeringen in de huidige stand van de wetgeving, stoppen op 65 jaar. Vanaf dan bent u aangewezen op uw Belgisch rustpensioen op basis van uw jaren werkloosheid en eventueel het naar voor geschoven Nederlandse ouderdomspensioen. U heeft er dan ook alle belang bij om werkloosheidsuitkeringen te blijven genieten tot 65 jaar en zodoende uw Belgische pensioen zo hoog mogelijk op te bouwen.

Momenteel ijveren een aantal mensen er voor om de buitenlandse pensioenleeftijd in de Belgische wetgeving te laten wijzigen in de Belgische pensioenleeftijd, 65 jaar tot 2025, 66 jaar vanaf 2025 en 67 jaar vanaf 2030.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Mytsi1
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#19 , 07 mei 2017 10:29

Hallo
Hartelijk bedank voor deze uitleg.
Ik dacht het al dat het zo zou zijn , er zijn veel te veel praatjes van andere nu heb ik het op papier .

Vriendelijke bedank er voor en groetjes. M

stef71
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#20 , 14 jun 2017 10:21

Net eens op de site van het svb gaan lezen hoe het nu precies zit met dat grensarbeiderspensioen, daar staan weer links naar hoe rvp e.e.a. berekend maar eerlijk gezegd kan ik er geen wijs uit! Nu ben ik voorlopig nog niet aan gelijk welke pensioenleeftijd dus ik heb nog even, maar ik ben hiermee niet verder gekomen dan dat ik tegen die tijd aanvraag moet indienen en dan maar kijken wat het oplevert
Ik was wel al voor 2015 grensarbeider dus ik zou in ieder geval iets moeten krijgen
Als ik niet op zoek was gegaan naar hoe/wat/waar met pensioenen dan had ik er niet eens van geweten

Mathieu Rutten

#21 , 14 jun 2017 20:12

Wat is uw vraag eigenlijk?J Wanneer bent u geboren?

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”