feitelijk samenwonend

stadler
Topic Starter
Berichten: 1

feitelijk samenwonend

#1 , 03 feb 2011 11:13

Hallo,

Ik vraag mij af,ik woon feitelijk samen met m'n vriendin hebben samen gebouwd en geen kinderen.
Nieuwsgierig dat ik ben naar het pensioen heb ik dit met een calculator uitgerekend:
Man arbeider:1651 euro
Vriendin bediende:1300 euro
Nu is mijn vraag krijgen we dit effectief op ons 65e,als feitelijk samenwonende?(1651+1300=2951)
Als we moesten trouwen,of wettelijk samenwonen, wat gebeurd er dan met dit bedrag?

Mvg

Joeri

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 03 feb 2011 19:26

Geachte,

Uitgaande van de voorstelling van bedragen aan pensioen private sector zoals door u voorgelegd, maakt het qua bruto-bedrag pensioen geen verschil uit of u gehuwd bent of niet. U opent immers beiden een recht op een rustpensioen als alleenstaande. Het enige verschil en in de huidige stand van de wetgeving, is dat u gehuwd moet zijn vooraleer rechten te kunnen openen op een overlevingspensioen bij een overlijden van één van de huwelijkspartners.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”