pensioen ( gelijkgestelde periodes)

Elfje
Topic Starter
Berichten: 43

pensioen ( gelijkgestelde periodes)

#1 , 26 nov 2010 15:12

Ben net eens aan het kijken geweest op de website van de pensioendienst van ons land .
Heb er niet zo'n duidelijk beeld over hoe het pensioen wordt berekend , maar heb er nog steeds geen duidelijkheid over welke invloed gelijkgestelde periodes op je pensioen hebben .

Ik lees op een andere website dat werkloosheid , ziekte enz gelijkgestelde periodes zijn en dat bvb bij een periode van werkloosheid het volgende geld.

Sinds 1968 staat dat in verhouding tot het werkelijke loon dat je hebt verdiend in het kalenderjaar voor de werkonderbreking.

Begrijp ik het goed dat als ik bvb in januari 2007 werkloos werd , de pensioendienst voor mijn pensioenberekening het loon hiervoor aanneemt dat ik het jaar voordien bij mijn toenmalige werkgever had verdiend ( 2006 )?

Dit is bij mij nu wel niet het geval , maar stel dat iemand dan tot begin 2009 werkloos was , heb ik het dan goed voor dat de pensioendienst dat andere jaar dan zal berekenen op he werklosheidsuitkering van het jaar dat je werkloos was ?
Of houd men dat bedrag van het laatste loon van die werkgever aan .

Het is blijkbaar een moeilijke materie hoor en op die website van de pensioenen is het echt welmoeilijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chacha
Berichten: 64

#2 , 22 dec 2010 16:46

Zolang je dop krijgt wordt het laatste loon gebruikt voor de pensioenberekening.

Als je part time terug aan de slag gaat, kan je mits aanvraaag bij de RVA
ook voor deze tewerkstelling gelijkstelling krijgen.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”