nog de moeite waard dat ik ga werken?

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

nog de moeite waard dat ik ga werken?

#1 , 20 nov 2010 12:14

Mijn man , die beroepsmilitair was, is op 45 jarige leeftijd gestorven. ( 25 jaar dienst)
Ik krijg nu een overlevingspensioen en werk momenteel partime in plaats van fulltime, kwestie van vrijwaren van dit pensioen.

Als ik op pensioen wil gaan, zakt dan het bedrag van dit overlevingspensioen en krijg ik dan bij van mijn eigen gewerkte jaren?
Als ik de pensioengerechtigde leeftijd bereik zakt dan het bedrag van dit overlevingspensioen?
Ik kan niet meer aan de vereiste 35 jaar werken geraken om een volwaardig pensioen te krijgen, dus is het eigenlijk nog de moeite dat ik ga werken? Ik wil nu nog niet stopppen maar ik wil ook niet werken tot mijn 65 jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 20 nov 2010 12:50

Geachte,

Indien u een loopbaan in de Belgische privé-sector vervult opent u een recht op een rustpensioen voor 65 jaar, na minstens 35 jaar beroepsverleden, dit wil zeggen zowel voor de gewerkte periodes als voor de gelijkgestelde periodes.
Een rustpensioen primeert altijd op een overlevingspensioen. Dit houdt in dat u uw overlevingspensioen ten laste van de overheid kan cumuleren met een eigen rustpensioen ten belope van 55% van de maximumwedde aan uw overleden echtgenoot.
Om een zicht hierop te krijgen, kan u best even bij de PDOS navragen welk het cumulatieplafond is. Of het de moeite waard is om nog gaan te werken, maakt ieder voor zichzelf uit. Trouwens wat heet een volwaardig pensioen. Als u bedoelt een volledige loopbaan, dan moet ik u teleurstellen dat dit 45 jaar is en geen 35 jaar. De 35 jaar waar u naar verwijst is de beroepsloopbaanvoorwaarde om voor 65 jaar in aanmerking te komen voor een rustpensioen.
Als u het cumulatieplafond bedoelt, dan lijkt me dat toch wel behoorlijk.

Dus even contact opnemen met de PDOS.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 22 nov 2010 10:13

Maar wat gebeurt er als ik , pakweg op mijn 50 ste wil stoppen? Dan heb ik zo n 25 jaar gewerkt. Dan loopt het overlevingspensioen gewoon door en als ik 65 wordt dan wordt dit pensioen vermindert maar komt er een cumul van mijn rustpensioen? zie ik het juist?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 22 nov 2010 19:46

Geachte,

Indien u geen 35 jaar eigen arbeidsverleden bewijst dan moet u inderdaad tot 65 jaar wachten vooraleer aanspraak te kunnen maken op een rustpensioen.
Er is inderdaad sprake van een cumulatieplafond overlevingspensioen/rustpensioen. Hetgeen dit plafond overschrijdt wordt verminderd op het bedrag aan overlevingspensioen. M.a.w. het bedrag dat u aan rustpensioen en overlevingspensioen zal ontvangen bljift beperkt tot dit cumulatieplafond. Het overlevingspensioen al dan niet verminderd ingevolge cumulatie, blijft betaalbaar zolang u niet hertrouwt en uiteraard zolang u leeft.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

caroline1234
Topic Starter
Berichten: 145

#5 , 23 nov 2010 11:01

Ik begrijp het ....eindelijk :-)
Heel erg bedankt.

caroline

Terug naar “Pensioenen”