zus is weduwe, ik wil inwonen, kan dat, invloed inkomens

Luc lcdnlf
Topic Starter
Berichten: 1

zus is weduwe, ik wil inwonen, kan dat, invloed inkomens

#1 , 13 nov 2010 14:34

Wegens echtscheiding moet ik zo vlug mogelijk verhuizen. Ik kan bij mijn zus terecht.

Mijn zus is weduwe, geniet een weduwepensioen en werkt bij tot het maximum wettelijk toegelaten plafond. De gezinswoning is eigendom van haar meerderjarige dochter die aan de hoge school studeert en geen beroepsinkomen heeft. Mijn zus heeft het vruchtgebruik van de woning. Haar dochter woont bij mijn zus en is fiscaal ten laste van mijn zus.

Om bij mijn zus te kunnen wonen, moet ik zeker zijn dat ik haar inkomsten niet benadeelt.

Kan ik zomaar mijn domicilieadres bij haar plaatsen (en effectief inwonen), zonder dat wij als feitelijk gezin beschouwd worden?
Kan ik een kamer huren, daar inwonen en mijn domicilieadres daar plaatsen? Wie mag de kamer verhuren? Kan dat tegen een symbolische prijs of moet er een redelijke prijs overeen gekomen worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 nov 2010 10:31

Indien u zich in de woning van uw zuster domicilieert dan vormt u samen een ‘feitelijk gezin’.

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...7°...in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Pensioenen”