ambtenaar pensioen

baf21
Topic Starter
Berichten: 5

ambtenaar pensioen

#1 , 05 nov 2010 22:29

beste,
ik ben reeds 3 jaar pensioengerechtigd als ambtenaar, doch ik heb nog een 5 tal jaar in de privé gewerkt,werkloosheid,ziekte (02/08/1972 tot 19/12/1977)
naar horen zeggen kan ik deze pas aanvragen op mijn 59ste,
nu mijn vragen: loont dit de moeite?,wat is te verwachten?,wat met mijn ambtenaren pensioen?,
MvG
Luc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 06 nov 2010 13:24

Geachte,

Eerst en vooral. Je kan in jouw situatie in aanmerking komen voor een rustpensioen private sector tussen 60 en 65 jaar, als je een beroepsloopbaan bewijst van minstens 35 jaar.
Wat de rustpensioenen van de overheidssector betreft, wordt het principe van de eenheid van loopbaan niet toegepast; de wetgeving in deze sector voorziet immers in de beperking tot het relatief maximum van de rustpensioenen. Dit betekent dat het rustpensioen van de overheidssector wordt beperkt tot 3/4 van de referentiewedde (gemiddelde wedde van de laatste 5 jaren). Bij de berekening van een pensioen met het gewone tantième 1/60 wordt dit relatief maximum bereikt na 45 dienstjaren.
Indien een ambtenaar, naast zijn pensioenrechten in de overheidssector, eveneens pensioenrechten heeft opgebouwd in de werknemers- of de zelfstandigenregeling, wordt eerst het pensioen van de overheidssector toegekend en wordt daarna onderzocht of eventueel nog een pensioen kan worden toegekend in de werknemers- en/of de zelfstandigenregeling, rekening houdend met het principe van de eenheid van loopbaan.
Als laatste beperking in de overheidssector mag de cumulatie van meerdere pensioenen van de overheidssector en/of van de privésector het absoluut maximum, vastgesteld op een forfaitair bedrag van 46 882,74 euro aan 100% index 138,01, of 71.060,16 euro per jaar aan de huidige index, index van toepassing op 29.09.2010.
Biij de bepaling of er überhaupt een inhouding ziv-bijdrage of solidariteitsbijdrage wordt ingehouden, houdt men rekening met het totaalbedrag ambtenaar en werknemer private sector. Idem dito voor wat betreft de inhouding van voorheffing.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”