medisch dossier

beatrijs
Topic Starter

medisch dossier

#1 , 19 okt 2010 11:42

Hallo

Ik heb een vraag over de privacy ivm het (globaal)medisch dossier. Het voorbije weekend vernam ik van mijn wettige echtgenoot dat hij volledig op de hoogte beweert te zijn van de gegevens in mijn medisch dossier. Dat zou op zich geen probleem moeten zijn, maar ik ga al jaren praten met een psychiater (en de enige aan wie ik in vertrouwen iets kan toevertrouwen) en hij (man) is daar helemaal niet mee akkoord: psychiaters zijn ..... (vul zelf maar een boel beledigigngen in). Ik heb nooit briefjes, rekeninguitreksels, enz;.. laten slingeren, steeds gemaakt dat ik ernaartoe ging met nog een andere reden om boodschappen te doen. Feit blijft: met een of andere charmante truk is hij er nu in geslaagd om te vernemen hoeveel keer ik dit jaar ben geweest en zelfs het grootste gedeelte van de data dat ik ging.
Mijn vraag is: hoe zit dat nu met de privacy van dat medische dossier? Is dit via een ziekenfonds uitgelegd, of nog erger: ....?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 19 okt 2010 17:57

Een beetje afhankelijk van bij welk ziekenfonds je aangesloten bent, kan men soms online de data, en de namen van de doktersraadplegingen online consulteren. Je hebt er wel een burgertoken of je identiteitskaart nodig ( met een chip ).
Mogelijk kan je echtgenoot via zijn token aan jouw gegevens. Mogelijk gaat het ziekenfonds daar in de fout, als de echtgenoot via zijn identificaties gegevens aan de data van je doktersbriefjes aangeraakt.

De psychiater gaat dat zeker niet aan je echtgenoot vertellen, die is gebonden door een streng medisch geheim.

Creatief

#3 , 24 nov 2010 22:00

Amai, kan je die gegevens ook al raadplegen met een token? We gaan erop vooruit zo te zien ... of beter gezegd achteruit.
Heeft Beatrijs niet de verzamelstaat van het ziekenfonds laten rondslingeren in huis?

Reclame

jefke007

#4 , 03 dec 2010 22:07

Afhankelijk van bij welk ziekenfonds je aansgesloten bent kan je die gegevens inderdaad raadplegen met hetzelfde token als je gebruikt voor de belastingen, rva enz.

Terug naar “Pensioenen”