weduwenpensioen na overlijden echtgenoot in rusthuis

godlievje
Topic Starter
Berichten: 1

weduwenpensioen na overlijden echtgenoot in rusthuis

#1 , 18 okt 2010 09:39

Hallo,

Mijn vader is zodanig ziek dat mijn moeder helaas niet meer voor hem kon zorgen en hij naar een rvt moest verhuizen.
Zij leefden van één pensioen, dat van mijn vader.
Dat pensioen is net voldoende om de kosten voor het rusthuis te betalen.
Dat betekent dat er nu voor mijn moeder niets meer overblijft.
Daarom werd het domicilie van mijn vader naar het rusthuis verplaatst zodat mijn moeder een sociale uitkering zou kunnen krijgen.
Deze wijziging van gezinssituatie heeft nu als gevolg dat mijn ouders volgens de wet "feitelijk gescheiden" zijn .
Wat zal er gebeuren op het ogenblik dat mijn vader komt te overlijden?
Zal mijn moeder dan nog recht hebben op het weduwenpensioen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 18 okt 2010 23:10

Geachte,

Eerst en vooral zou ik willen stellen dat een domiciliëring in het rustoord voor bejaarden helemaal geen vereiste is. Een eenvoudige verklaring van de rustoordverantwoordelijke was reeds voldoende geweest. Gezien uw moeder nog thuis woont en uw vader werd opgenomen, worden zij administratief als "feitelijk gescheiden" beschouwd. Dit betekent dat in geval van gezinspensioen private sector, hetzij als werknemer, hetzij als zelfstandige, ieder de helft van dit pensioen ontvangt en desgevallend in aanmerking komt voor een aanvullend bedrag aan Inkomensgarantie voor Ouderen. Mogelijk dat uw vader ook in aanmerking komt voor een tegemoetkoming ten laste van de FOD Handicap. Hij is zowiezo gerechtigd op een tegemoetkoming ten laste van de Vlaamse Zorgverzekering indien hij Belgische tijdvakken bewijst.

Zolang het huwelijk van uw ouders niet ontbonden wordt door echtscheiding komt zij in aanmerking voor een overlevingspensioen als uw vader komt te overlijden, precies omwille van het feit dat het huwelijk wordt ontbonden ingevolge overlijden en niet ingevolge echtscheiding.

Indien uw vader een rustpensioen ten laste van de PDOS, de overheid, zou genieten als gewezen statutair ambtenaar, zal uw moeder mogelijk gerechtigd worden op een Inkomensgarantie voor Ouderen, gezien zij in deze casus geen recht heeft op een aandeel in het ambtenarenpensioen dan ingevolge een gerechtelijke uitspraak of bij vrijwillige afstand.

Er is dan ook helemaal geen reden om u ongerust te maken.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 19 okt 2010 10:06

Ik ga ervan uit dat het een werknemerspensioen betreft.

“Art.74.§ 2. De...feitelijk gescheiden echtgenoot kan de uitbetaling van een gedeelte van het rustpensioen van zijn echtgenoot verkrijgen voor zover :...”(21 DECEMBER 1967. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

De feitelijk gescheiden echtgenoot kan de uitbetaling van een gedeelte van het rustpensioen van zijn echtgenoot ook NIET vragen.

“Art.17.Het overlevingspensioen wordt slechts toegekend indien, op de datum van het overlijden, de langstlevende echtgenoot ten minste één jaar met de overleden werknemer gehuwd was...”(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Feitelijke scheiding staat dus het recht op een overlevingspensioen niet in de weg.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Pensioenen”