halvering pensioen ! ??

probleemke
Topic Starter
Berichten: 79

halvering pensioen ! ??

#1 , 26 sep 2010 14:24

aanvraag pensioen via gemeentehuis gedaan. Formulieren ontvangen van RVP.
Wij leven reeds meerdere jaren feitelijk gescheiden. Op burgerlijke stand nog ingeschreven als gehuwd.
Op formulieren RVP dienen gegevens van de "wederhelft" ingevuld te worden. 'k Was verbaasd.
Nu blijkt dat mijn pensioen (60 jaar) kàn gehalveerd worden en uitbetaald aan "wederhelft" (is nog niet pensioengerechtigd)- klopt dat ??
In deze situatie krijg ik - denk ik - een gezinspensioen toegewezen. Indien halvering toegepast wordt - gebeurt dit automatisch ??
Hoe kan ik - indien er sprake is van halvering - dit tenietdoen? Is echtscheiding een oplossing ? (en dan een pensioen als alleenstaande).
En de kern van mijn probleem is : waarom zou er kunnen sprake zijn van halvering ; ik heb toch mijn ganse carriere gewerkt voor mijn pensioen !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 sep 2010 15:05

Feitelijk gescheidenen moeten hun gezinspensioen van de RVP delen. Ieder de helft.
Als men gescheiden is krijgt men een pensioen als alleenstaande . De ex-echtgeno(o)t(e) heeft ook recht op pensioen voor de jaren dat hij/zij gehuwd was en niet zelf pensioenbijdragen heeft betaald. Als u scheidt wordt uw pensioen dus niet langer door twee gedeeld, maar het is mogelijk dat u als gescheidene aan uw ex onderhoudsgeld moet betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 28 sep 2010 10:38

Ik ga ervan uit dat het om een werknemerspensioen gaat.

“Art.74.§ 2. De...feitelijk gescheiden echtgenoot kan de uitbetaling van een gedeelte van het rustpensioen van zijn echtgenoot verkrijgen voor zover :...c) hij alle andere dan toegelaten beroepsarbeid gestaakt heeft in de zin van artikel 64 en hij geen vergoeding geniet wegens ziekte, invaliditeit of onvrijwillige werkloosheid...noch een uitkering wegens loopbaanonderbreking of wegens het verminderen van de arbeidsprestaties. d) hij geen rust- of overlevingspensioen of geen als zodanig geldend voordeel geniet...§ 3. A. De aanvrager die geen aanspraak kan maken op één van de bij § 2, d, bedoelde voordelen of...verkrijgt de betaling van de helft van het pensioen als gehuwde dat aan zijn echtgenoot in de pensioenregeling voor werknemers kan worden toegekend...B. Wanneer de bepalingen van artikel 3, § 8, van de wet van 20 juli 1990 of van artikel 5, § 8, van het koninklijk besluit van 23 december 1996 worden toegepast, bekomt de aanvrager de helft van het pensioen als gehuwde dat aan zijn echtgenoot in de pensioenregeling voor werknemers kan worden toegepast, verminderd met het bedrag van de voordelen bedoeld in § 2, d, waarop de aanvrager persoonlijk gerechtigd is...”(21 DECEMBER 1967. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Pensioenen”