Wezengeld

laura75
Topic Starter
Berichten: 5

Wezengeld

#1 , 14 aug 2010 20:02

Is het mogelijk dat mijn mama als er iemand bij haar officieel zou wonen minder weduwepensioen of wezengelde zou trekken? Ik woon als dochter alleen met twee kinderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 aug 2010 10:56

Ik ga ervan uit dat het een werknemerspensioen betreft.

“Art.19.Het genot van het overlevingspensioen wordt geschorst : 1° wanneer de langstlevende echtgenoot hertrouwt...“(Pensioenwet Werknemers 24 oktober 1967)

Hieruit kan afgeleid worden dat andere samenlevingsvormen dit pensioen niet schorsen.

“Art.56bis...§2.De in §1 bedoelde kinderbijslag(=‘wezengeld‘) wordt evenwel verleend tegen de schaal bepaald in artikel 40 als de overlevende vader of moeder een huwelijk aangaat of een feitelijk gezin vormt met een persoon die geen bloed- of aanverwant is tot en met de derde graad...“(19 december 1939 Kinderbijslagwet Werknemers).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

laura75
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 25 aug 2010 20:15

waarom is ze dan bang om samen te wonen en zijn domicilie bij haar te zetten?

Reclame

Terug naar “Pensioenen”