Seizoenarbeid buitenland en Belgische pensioenrechten,

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

Seizoenarbeid buitenland en Belgische pensioenrechten,

#1 , 29 jul 2010 16:35

Na mijn middelbare studies was ik tewerkgesteld in het buitenland als
seizoenarbeider in volgende landen:
- Duitland : van 16 juni 1973 tot 15 november 1973
- Zwitserland van 22 december 1973 tot en met 25 april 1974
- Spanje van 23 april 1974 tot en met 15 september 1974
- Zwitserland van 15 december 1974 tot en met 15 april 1975
- Denemarken van 24 april 1975 tot en met 31 maart 1976
Gedurende de periode 9 oktober 1974 tot en met 12 december 1974
volgde ik een cursus aan een buitenlandse school in Zwitserland.


Vraag: hebben deze buitenlandse prestaties recht op Belgische pensioenrechten.


Enkele maanden geleden nam ik kontakt op met de Zwitserse pensioendienst ivm met mijn prestaties in Zwitserland, waarop prompt , binnen de 14 dagen, het NEGATIEVE antwoord toekwam. (gezien de prestaties minder dan een jaar zijn). Ik vermoed dat dezelde regeling (minder dan een jaar dus geen pensioenrechten VAN het buitenland) ook van toepassing is voor de andere landen zoals Denemarken en Duitsland en Spanje ?

Dezelde vraag werd gesteld aan de RVP via email, doch geen reactie na 3 maand . Een aangetekend schrijven naar de RVP , met in bijlage werkattesten van deze prestaties is na 2 maand nog altijd niet beantwoord.

Met dank voor uw inzicht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 31 jul 2010 10:46

Mijns inziens kan u slechts Belgische pensioenrechten opbouwen door bijdragen te betalen aan een Belgisch pensioenfonds.

Zie verder : http://www.onprvp.fgov.be/NL/about/Page ... codes.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 31 jul 2010 21:02

Na mijn middelbare studies was ik tewerkgesteld in het buitenland als
seizoenarbeider in volgende landen:
- Duitland : van 16 juni 1973 tot 15 november 1973
- Zwitserland van 22 december 1973 tot en met 25 april 1974
- Spanje van 23 april 1974 tot en met 15 september 1974
- Zwitserland van 15 december 1974 tot en met 15 april 1975
- Denemarken van 24 april 1975 tot en met 31 maart 1976
Gedurende de periode 9 oktober 1974 tot en met 12 december 1974
volgde ik een cursus aan een buitenlandse school in Zwitserland.


Vraag: hebben deze buitenlandse prestaties recht op Belgische pensioenrechten.


Enkele maanden geleden nam ik kontakt op met de Zwitserse pensioendienst ivm met mijn prestaties in Zwitserland, waarop prompt , binnen de 14 dagen, het NEGATIEVE antwoord toekwam. (gezien de prestaties minder dan een jaar zijn). Ik vermoed dat dezelde regeling (minder dan een jaar dus geen pensioenrechten VAN het buitenland) ook van toepassing is voor de andere landen zoals Denemarken en Duitsland en Spanje ?

Dezelde vraag werd gesteld aan de RVP via email, doch geen reactie na 3 maand . Een aangetekend schrijven naar de RVP , met in bijlage werkattesten van deze prestaties is na 2 maand nog altijd niet beantwoord.

Met dank voor uw inzicht.

Buitenlandse pensioenen moet u zelf aanvragen bij de bevoegde buitenlandse instanties. Wanneer u uw Belgisch pensioen aanvraagt bij de RVP bent u verplicht melding te maken van eventuele buitenlandse pensioenen die u ontvangt.
Indien de eenheid van de loopbaanbreuk wordt overschreden (voor technische uitleg zie website RVP) zal het Belgisch pensioen overeenkomstig verminderd worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

hugo55
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 01 aug 2010 02:10

j.demoor en roharro, bedankt voor de reactie.

Net zoals J.demoor , dacht ik dat enkel pensioenrechten kunnen verworven worden als er in Belgie bijdrage werd betaald.

Roharro, ik heb kontakt opgenomen met de Zwitserse pensioendient en ondanks het feit dat ik en mijn werkgever daar bijdragen hebben betaald heb ik GEEN recht op een Zwitsers pensioen OMDAT DE TOTALE PERIODE MINDER DAN EEN JAAR IS.

Volgende regeling vind ik op de website van de RVP (google search 'rvp pensioen arbeid pensioen')
QTE
Een seizoenwerknemer verricht seizoenarbeid in het buitenland gedurende een periode van minder dan één jaar voor rekening van een werkgever van dat land. Hij behoudt zijn verblijfplaats in België en zijn familie blijft hier wonen.


Het recht op aanvulling

Indien u tijdens uw loopbaan grens- of seizoenwerknemer in het buitenland bent geweest, was u in de regel tijdens uw tewerkstelling onderworpen aan de pensioenwetgeving van het land van tewerkstelling. Voor die tewerkstelling zal u waarschijnlijk aanspraak maken op een buitenlands pensioen.
Aan Belgen, staatlozen, erkende vluchtelingen en al diegenen die krachtens de verordeningen of verdragen met Belgische onderdanen worden gelijkgesteld, waarborgt de Belgische wetgeving voor die tewerkstelling een pensioenbedrag alsof die activiteit in België werd uitgeoefend.
Bij het buitenlands pensioen kan dus een Belgische aanvulling worden verleend. Om aanspraak te kunnen maken op deze aanvulling moet u wel de toekenning vragen van het buitenlands pensioen voor deze tewerkstelling.
UQTE

Het is deze tekst die mij geinspireerd heeft om per post kontakt op te nemen met RVP dienst, doch zoals eerder vermeld , na meer dan 2 maanden geen antwoord. Deze week nog heb ik een angetekend schrijven gericht aan het BUREAU voor INTERNATIONALE OVEREENKOMSTEN (BIO) bij de RVP

Momenteel woon en werk ik in Centraal Amerika en is het moeilijk voor mij om zomaar te bellen of binnen te springen in de Zuidertoren.....

Met dank voor uw begrip.

Terug naar “Pensioenen”