overlevingspensioen - cumulatie beroepsinkomsten pro rata?

JPV
Topic Starter
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

overlevingspensioen - cumulatie beroepsinkomsten pro rata?

#1 , 29 jun 2010 17:23

Iemand kwam bij mij met de volgende vraag:

haar man is overleden in mei 2010. Ze werkt nu nog voltijds, maar wenst haar inkomen te beperken tot 17280 euro op jaarbasis. Zij vraagt nu hoe dit zit voor 2010, tot welk bedrag zij dit moet beperken.

Mijn idee is dat dit pro rata berekend wordt en dat ze dus vanaf 01/06/2010 tot 31/12/2010 10080 euro (7/12e) mag verdienen. Klopt dit?

Daarenboven nog de vraag ivm eindejaarspremie & vakantiegeld. Wordt dit pro rata verdeeld of telt dit mee met de maand waarin het uitbetaald werd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 jul 2010 12:20

Dit is een eigenaardige vraag , waarvan ik de zin niet snap.

Wat is de onderliggende bedoeling ? is er een fiscale reden , juridisch , erfrechterlijk, familiaal? Is zij gerechtigd op overlevingspensioen en hoeveel zou dat zijn?
Zij is natuurlijk steeds in de mogelijkheid om deeltijds te werken.
Het genoemde bedrag : waarom dit?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mathieu Rutten

#3 , 04 jul 2010 15:46

Geachte,

Indien mijnheer reeds een rustpensioen genoot, zal het overlevingspensioen ingaan per 01.06.2010. Indien hij echter nog geen rustpensioen genoot is de ingangsdatum voor het overlevingspensioen bepaald op 01.05.2010.
Het bedrag aan toegelaten arbeid enkel overlevingspensioen als werkneemster en voor 65 jaar zonder kinderlast is bepaald op 17.280 euro bruto per jaar en met kinderlast op 21.600 euro per jaar. Opgelet het gaat hier om bruto-bedragen.
Indien het overlevingspensioen ingaat per 01.06.2010 is er een geprorateerd bedrag toegelaten van 7/12 de van 17.280 euro of 21.5600 euro per jaar, naargelang het geval.
Indien het overlevingspensioen ingaat per 01.06.2010 is er een geprorateerd bedrag toegelaten van 6/12 de van 17.280 euro of 21.5600 euro per jaar, naargelang het geval.
Voor het in aanmerking nemen van het vakantiegeld en de eindejaarspremie geldt als algemeen principe dat rekening moet worden gehouden met dat gedeelte van de uitkering dat betrekking heeft op de prestaties die werden uitgeoefend in de loop van de periode tijdens welke het overlevingspensioen wordt betaald.

Groetjes,

Mathieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Terug naar “Pensioenen”