groepsverzekering

cristeljonas
Topic Starter
Berichten: 22

groepsverzekering

#1 , 21 feb 2010 09:38

geachte
Ik ben 60 geworden en heb 40jaar een groepsverzekering waarvoor de werkgever altijd alles betaald heeft en die nu stopgezet wordt
Is dat ook 16,5 percent dat ze daarvan afhouden of is dat meer?
Ik dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chacha
Berichten: 64

#2 , 03 mar 2010 14:51

Uit GVA
Eind 2008 heb ik mijn groepsverzekering ontvangen. Van het brutobedrag werden een solidariteitsbijdrage en een RIZIV-bijdrage afgehouden, evenals 16,66% liberatoire belasting. Moet ik nog iets aangeven nu?


Bij de uitkering van een groepsverzekering op de pensioenleeftijd worden tal van inhoudingen gedaan. De eerste inhouding van 3,55% gaat naar de RIZIV. De tweede inhouding bedraagt tussen 0% en 2% en is een solidariteitsbijdrage. Het percentage hangt af van het ontvangen kapitaal. Ten slotte wordt bedrijfsvoorheffing ingehouden. Die bedraagt 10% of 16,50%. Op het gewaarborgde gedeelte van uw groepsverzekering dat werd gevormd met de bedragen die u zelf ophoestte, moet u 16,50% betalen voor de opbrengst van de premies die u vóór 1 januari 1993 stortte en 10% voor de latere premies. De winstdeelname die u op de eigen premies kreeg, is daarentegen vrijgesteld. Ten slotte is er het kapitaal dat gevormd werd met bijdragen van de werkgever. Die worden belast tegen 16,50%. Dit laatste kan worden verlaagd naar 10% als de werknemer actief blijft tot zijn 65ste. Ook hier is winstdeelname vrij van belastingen. In de praktijk rekent de fiscus echter niet met 10% of 16,50%, maar met 10,09% en 16,66%. Dat komt omdat hij ook rekening houdt met gemeentelijke opcentiemen. De fiscus hanteert voor alle gemeenten dezelfde percentages. Daarom moet u de ontvangen bedragen achteraf nog opnemen in de aangifte. U kan zich daarvoor baseren op de fiche 281.11 die u krijgt. Dat laat u toe de bedragen naast een bepaalde code over te brengen naar dezelfde code op het aangifteformulier.
Reactie:
U moet ook nog met het volgende rekening houden. Zelf meegemaakt. De afhoudingen is zoals de GvA meld; maar daarna komt de Pensioenkas langs en die zegt: Beste Mijnheer, Mevrouw, u hebt uw volledig bedrag opgevraagd en aan die en die fictieve rente, hebt u dat fictief bedrag aan intresten. Dit bedrag voegen wij bij uw pensioen bij, met als gevolg u krijgt 25,50 of zelfs 100euro pensioen per maand minder. Hoe lang? Een 15jaar.

chacha
Berichten: 64

#3 , 03 mar 2010 14:56

generatiepact:

... wie zijn groepsverzekering pas opneemt als hij tot de wettelijke pensioenleeftijd
blijft werken, zal een pak minder belastingen moeten betalen (maar 10 % i.p.v. 16,5
%).

Reclame

Terug naar “Pensioenen”