vervroegd rustpensioen

loeki
Topic Starter
Berichten: 267

vervroegd rustpensioen

#1 , 19 feb 2010 08:32

Ik word in november dit jaar 60 jaar en kan dus op rustpensioen.
Ik heb pensioenrechten opgebouwd in de werknemersregeling (9/45) en in de zelfstandigen regeling (26.75/45) als ik 60 jaar wordt.
Vanuit Nederland heb ik recht op AOW over een periode van 9 jaar verblijf en werken in Nederland als ik 65 jaar word.
Als ik op vervroegd rustpensioen ga krijg ik een korting vanuit de zelfstandigenregeling van 25% als ik op 1 december 2010 met pensioen ga.
Nu mijn vragen:
a)Als ik op 1 februari 2011 op vervroegd pensioen ga, wordt dan de korting op mijn zelfstandigenpensioen al 18% of telt dat pas vanaf 1.12.2011?
b)Kan ik mijn Nederlandse jaren inbrengen om een gunstiger "breukgetal" te verkrijgen in de zelfstandigenregeling?
c)Indien antwoord "b" positief, wat moet ik daarvoor doen?
Dank voor de antwoorden alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 19 feb 2010 09:55

Geachte,
Wij gaan er van uit dat u van Nederland naar België bent verhuisd en dat de jaren van verblijf en werken in Nederland voor uw verhuis naar België liggen. Dit houdt in dat u voor de jaren Nederland geen grensarbeid kan valideren. Voor wat de jaren Nederland betreft, opent u dan ook geen rechten voor 65 jaar, gezien de normale pensioengerechtigde leeftijd in Nederland voorlopig nog op 65 jaar is bepaald, Nederland gaat wel in op de 1ste van de maand waarin u 65 jaar wordt. Om voor 65 jaar een rustpensioen te kunnen genieten in België, dient u een beroepsloopbaan van minstens 35 jaar niet overlappende jaren te bewijzen. Zoals u de situatie voorstelt, vormt dit geen probleem. Voor wat uw rustpensioen zelfstandige betreft, kan ik u meedelen dat uw rustpensioen als zelfstandige zonder vermindering wegens vervroeging kan toegekend worden na een beroepsloopbaan van minstens 42 jaar. De niet-overlappende jaren tellen hiervoor mee. Tenslotte zou ik u ten zeerste willen ontraden om te opteren voor een rustpensioen per 01.12.2010, gezien het jaar 2010 niet gevalideerd wordt in uw loopbaan, doch wel per 01.01.2011, gezien dan het volledige jaar 2010 nog wordt meegerekend, wat toch wel 1/45ste extra betekent. De jaren Nederland waarvoor tijdvakken aow worden toegekend tellen mee om te bepalen of u aan de voorwaarden voldoet, concreet betekent dit vanaf de 15de verjaardag ingeval van wonen en werken in Nederland.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

loeki
Topic Starter
Berichten: 267

#3 , 19 feb 2010 11:00

Mijnheer Rutten,

Van de jaren Nederland zijn er 7 jaren dat ik woonachtig was in Nederland vanaf 15 jarige leeftijd dus.
2 jaren 6 maanden en 8 dagen zijn van 1991 tot 1994, de periode dat ik al woonde in Belgie

Maakt dit verschil, maw, kan ik iets doen met die jaren voor de berekening in Belgie?

Dank

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 19 feb 2010 11:10

Geachte,

De jaren van wonen in België en werken als werknemer in Nederland worden als grensarbeid opgenomen in de loopbaanberekening, dus in de bepaling van de 42 jaar om recht te hebben op een vervroegd pensioen zonder vermindering als zelfstandige. Ook de opbouw vanaf 15 jaar .... in Nederland wordt gebruikt om de 42 jaar te bepalen. Op het rustpensioen als werknemer wordt geen vermindering wegens vervroeging toegepast. Voor de jaren van grenswerknemer, wonend in België en werkend in Nederland, zal de Rijksdienst voor Pensioenen u een pensioen toekennen tot 65 jaar. Vanaf 65 jaar zal België dan geprorateerd rekening houden met de u toekenbare aow. Met andere woorden de aow zal geprorateerd worden naargelang u in Nederland werkte en woonde en in België woonde en in Nederland werkte. Immers enkel de intern-recht-opbouw wordt verrekend met het Belgische pensioen aan intern recht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 19 feb 2010 21:12

Eventjes terloops.
De belastbaarheid van AOW ligt in belgie wel onder vuur

http://www.businesslawnet.eu/uploads/bu" onclick="window.open(this.href);return false; ... eerden.pdf
Laatst gewijzigd door jefke007 op 26 apr 2011 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 26 apr 2011 12:17

"
Eventjes terloops.
De belastbaarheid van AOW ligt in belgie wel onder vuur"

( de pdf link is ondertussen blijkbaar niet meer beschikbaar )

Ter info

Deze morgen in Gazet van Anwerpen gelezen : Grensarbeiders dupe van Nederlandse besparingen
" De Nederlandse Eerste Kamer heeft vorige week dan toch de nieuwe koopkrachttegemoetkoming voor 65-plussers goedgekeurd, waardoor vrijwel iedereen die niet in Nederland woont, uitgesloten wordt van de regeling. De nieuwe 'koopkrachttegemoetkoming oudere belastingplichtigen vervangt de bestaande koopkrachttegemoetkoming AOW. Alleen diegenen die tenminste 90% van hun belastingen in Nederland betalen, kunnen van de nieuwe regeling genieten. Zo een 57 000 AOW'ers die in Belgie wonen vallen af".

M.i. legt dit de problematiek van het al dan niet belastbaar zijn van AOW in belgie nog meer onder vuur (kan wordt kleiner dat het niet belastbaar zal zijn ).Binnen een 2 tal jaar gaat het Hof van Beroep van Gent daar een uitspraak over doen, over het arrest dat door het Hof van Casssatie was verbroken.

Terug naar “Pensioenen”