Pensioensparen aftrekbaar van gemeentebelasting?

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

Pensioensparen aftrekbaar van gemeentebelasting?

#1 , 26 jan 2010 11:25

Hoi,

Omdat ik eigenlijk een grensarbeider ben en in Nederland werk, betaal ik enkel en alleen gemeentebelasting in Belgie. Dit is meestal iets rond de 3 a 400€.

Nu ben ik eens aant rondkijken om ook aan pensioensparen te gaan doen. Maar dit is pas echt interessant als je het van de belastingen kunt aftrekken. Mijn vraag daarom.... kan ik het ook van de gemeentebelastingen aftrekken? Of zijn er nog andere mogelijkheden zodat ik toch een financieel voordeel heb?

Groet Rik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 jan 2010 12:48

Hoi,

Omdat ik eigenlijk een grensarbeider ben en in Nederland werk, betaal ik enkel en alleen gemeentebelasting in Belgie. Dit is meestal iets rond de 3 a 400€.

Nu ben ik eens aant rondkijken om ook aan pensioensparen te gaan doen. Maar dit is pas echt interessant als je het van de belastingen kunt aftrekken. Mijn vraag daarom.... kan ik het ook van de gemeentebelastingen aftrekken? Of zijn er nog andere mogelijkheden zodat ik toch een financieel voordeel heb?

Groet Rik
Die kun je alleen aftrekken van je belastbare inkomen. Indien je geen belastbare inkomsten in België hebt, dus geen aangifte van die belastingen in België, of indien je in Belgische belastbare inkomsten beneden het vrijgestelde bedrag blijven, gaat dat dus niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bijtje
Berichten: 755

#3 , 20 aug 2010 16:43

Mijn moeder deed aan pensioensparen. In begin trok zij inderdaad terug van de belastingen maar nadien moest zij beginnen opleggen en nu heeft zij mij aangeraden om niet aan pensioensparen te doen. Ik ben met dat verhaal naar de bank gestapt en die hebben uiteindelijk toegegeven dat men idd na enkele jaren niet meer terugtrekt, maar moet bijbetalen. Ik vind dat echt misleidend zoiets ... het zou niet mogen

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 aug 2010 16:51

Of je al of niet terugtrekt van de belastingen hangt niet rechtstreeks af van het pensioensparen zelf, maar wel van het totale inkomen, verminderd met de voorheffingen, en het pensioensparen. Mogelijks heeft uw moeder te veel inkomen..

Bijtje
Berichten: 755

#5 , 20 aug 2010 16:54

Of je al of niet terugtrekt van de belastingen hangt niet rechtstreeks af van het pensioensparen zelf, maar wel van het totale inkomen, verminderd met de voorheffingen, en het pensioensparen. Mogelijks heeft uw moeder te veel inkomen..
Mijn moeder teveel inkomen ? Dat zou me sterk verbazen. Maar dan nog ... ze maken je ondertussen wel wijs dat je zal terugtrekken. iemand die veel geld verdient mag dan eigenlijk niet aan pensioensparen doen om te vermijden dat hij meer belastingen moet betalen ?

Lightning

#6 , 20 aug 2010 17:39

Mijn moeder deed aan pensioensparen. In begin trok zij inderdaad terug van de belastingen maar nadien moest zij beginnen opleggen en nu heeft zij mij aangeraden om niet aan pensioensparen te doen. Ik ben met dat verhaal naar de bank gestapt en die hebben uiteindelijk toegegeven dat men idd na enkele jaren niet meer terugtrekt, maar moet bijbetalen. Ik vind dat echt misleidend zoiets ... het zou niet mogen
Terugkrijgen of bijbetalen bij de afrekening van de PB is niet afhankelijk van al of niet inbrengen van pensioensparen, maar is afhankelijk van de maandelijkse voorheffing die van je loon wordt ingehouden.
Als teveel wordt ingehouden bij de maandelijkse betaling van je loon, krijg je terug bij de afrekening.
Als te weinig wordt ingehouden, moet je bijbetalen.
Ik verkies het laatste als k zou mogen kiezen.

Wat pensioensparen betreft. Als er voldoende belastbaar inkomen is krijg je altijd minstens 30% van de premie terug bij de afrekening.

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 20 aug 2010 22:01

Je antwoord is correct Lightning :D, maar als ik de keuze mag maken tussen:

- Als teveel wordt ingehouden bij de maandelijkse betaling van je loon, krijg je terug bij de afrekening.
- Als te weinig wordt ingehouden, moet je bijbetalen.


zou ik toch liever opteren voor de eerste optie.
Waarom? Het is fijner om geld terug te trekken van de Staat, dan geld te moeten betalen aan de Staat.
Geld, dat je al in handen hebt gehad, doet pijn als je het terug moet geven, hoe arm en hoe rijk je ook mag zijn.

Met de centjes die we terug krijgen van de fiscus, doen we lekker iets extra's.

Er zijn voldoende mensen, die sakkeren als ze centjes moeten teruggeven. Meestal moeten ze dan alles nog bijeenrapen wat ze nog hebben om te kunnen terugbetalen.

Lightning

#8 , 20 aug 2010 22:07

Je antwoord is correct Lightning :D, maar als ik de keuze mag maken tussen:

- Als teveel wordt ingehouden bij de maandelijkse betaling van je loon, krijg je terug bij de afrekening.
- Als te weinig wordt ingehouden, moet je bijbetalen.


zou ik toch liever opteren voor de eerste optie.
Waarom? Het is fijner om geld terug te trekken van de Staat, dan geld te moeten betalen aan de Staat.
Geld, dat je al in handen hebt gehad, doet pijn als je het terug moet geven, hoe arm en hoe rijk je ook mag zijn.

Met de centjes die we terug krijgen van de fiscus, doen we lekker iets extra's.

Er zijn voldoende mensen, die sakkeren als ze centjes moeten teruggeven. Meestal moeten ze dan alles nog bijeenrapen wat ze nog hebben om te kunnen terugbetalen.
Hoi Creatief,
Mijn redenering hierbij is de volgende. Liefst zo zo weinig mogelijk renteloos lenen aan de staat 1,5 jaar lang :lol:

Creatief
Berichten: 2513

#9 , 21 aug 2010 21:56

In dat opzicht is je standpunt gerechtvaardigd, Lightning, maar daar denken de meeste burgers niet aan.
In de aangehaalde situatie (pensioengerechtigde persson) ben ik er zeker van dat die netjes haar centjes kan beheren, maar er zijn ook Belgen die hun loon elke maand opleven.

Bijtje
Berichten: 755

#10 , 21 aug 2010 22:54

Ik heb eens een vraagje, aangezien jij in Belgie geen belastbaar inkomen hebt, trek jij elk jaar terug van de belastingen ? Of klopt dit niet ? En betaal jij dan belastingen in Nederland ook of ? 'k Zou dit graag weten omdat ik iemand ken die in nederland wil gaan werken maar hij twijfelt nog omdat hij niet weet hoe het zit met de belastingen.
Hoi,

Omdat ik eigenlijk een grensarbeider ben en in Nederland werk, betaal ik enkel en alleen gemeentebelasting in Belgie. Dit is meestal iets rond de 3 a 400€.

Nu ben ik eens aant rondkijken om ook aan pensioensparen te gaan doen. Maar dit is pas echt interessant als je het van de belastingen kunt aftrekken. Mijn vraag daarom.... kan ik het ook van de gemeentebelastingen aftrekken? Of zijn er nog andere mogelijkheden zodat ik toch een financieel voordeel heb?

Groet Rik

stef71
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 jun 2017 09:28

Ik heb eens een vraagje, aangezien jij in Belgie geen belastbaar inkomen hebt, trek jij elk jaar terug van de belastingen ? Of klopt dit niet ? En betaal jij dan belastingen in Nederland ook of ? 'k Zou dit graag weten omdat ik iemand ken die in nederland wil gaan werken maar hij twijfelt nog omdat hij niet weet hoe het zit met de belastingen.
Nu is dit wel een oud bericht, maar toch even reageren op de vraag:
Ik ben ook grensarbeider werkend in Nederland.
Ik betaal dus loonbelasting in Nederland, dit bedrag is dus vrijgesteld in België waardoor daar enkel de gemeentebelasting als te betalen overblijft
Nederland heeft wel het voordeel dat je dan ook hypotheekrente aftrek kunt krijgen (leuker bedrag dan de woonbonus!) maar hier moet je tegenwoordig wel wat voor doen, de Belgische belastingdienst moet een door jou ingevuld formulier ondertekenen wat geldt als bewijs dat het grootste deel van je inkomen (min 90%) in Nederland is belast, en voor deze berekening telt ook spaargeld e.d. mee

Terug naar “Pensioenen”