2 of 1 pensioen

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

2 of 1 pensioen

#1 , 20 dec 2009 13:39

Mijn man (68 jaar) geniet reeds verscheidene jaren(samen met mij dus) een gezinspensioen Er zijn geen kinderen ten laste.
Hij heeft altijd als bediende gewerkt.
Ik heb voor het huwelijk en in begin na het huwelijk maximum 6 jaar gewerkt als verkoopster (bediendecontract) en ben daarna altijd huismoeder gebleven.

Ben 64 jaar en vraag me af of het interessant is een tweede pensoen aan te vragen of beter bij één pensioen te blijven. Mijn pensioen zal verschrikkelijk klein zijn veronderstel ik, maar aan de andere kant zijn er misschien minder belastingen te betalen. Dus twee eenpersoonspensioenen of één gezinspensioen is mijn dilemma.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 20 dec 2009 14:04

Geachte,
Uw echtgenoot geniet een rustpensioen aan gezinsbedrag gezien u aan de voorwaarden voldoet, immers geen vervangingsinkomen, noch inkomen uit niet-toegelaten-arbeid. Gezien u geen 35 jaar eigen loopbaan bewijst voor 65 jaar, zullen uw rechten ambtshalve onderzocht worden op 65 jaar. Op dat ogenblik zal nagegaan worden welk de voordeligste oplossing is, ofwel verder een rustpensioen aan gezinsbedrag aan uw echtgenoot ofwel 2 pensioenen bedrag alleenstaande. Indien blijkt dat het gezinspensioen voordeliger blijft, dan zal uw eigen loopbaanpensioen niet uitbetaald worden. Wel zullen er 2 fiscale fiches afgeleverd worden waarbij uw toekenbaar, doch niet betaalbaar pensioen zal vermeld worden op de fiscale fiche op uw naam en het betaalbaar gezinspensioen minus uw niet-betaalbaar pensioen op de fiche van uw echtgenoot. U ziet de overheid verzekert u de meest voordelige oplossing en dit zonder dat u hiervoor enige inspanning moet leveren.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

#3 , 20 dec 2009 16:44

Bedankt voor uw deskundige uitleg.
Men krijgt dus de meest voordelige oplossing.
Maar die twee fiscale fiches vind ik raar.(ook als enkel gezinspensioen blijft) Het totaal is wel hetzelfde maar is dat ook zo voor de berekening van de belasting.

Nu met het gezinspensioen is er de zogenaamde splitting (70% is verdienste van de man en 30% zo gezegd van de vrouw) Als er twee fiches zijn dan zijn de verdiensten voor elk 100% belastbaar en hangt daar een duurder belastingskaartje aan

Houdt de overheid daar wel rekening mee, want nu trekken we elk jaar zelfs nog iets terug van de belatingen?

Kan men niet best gewoon géén pensioen voor de vrouw aanvragen en dan behouden we één fiche. of wordt dat allemaal automatisch gedaan.( zonder enige inspanning zegt u, veronderstelt dat , dat we zelf niets moeten aanvragen of beslissen.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 20 dec 2009 17:28

Geachte,
De volgende antwoorden op parlementaire vragen geven u meer duidelijkheid.
Antwoord van de vice-eerste minister en minister van Financie¨n van 9 september 2005, op de vraag nr. 849 van mevrouw Trees Pieters van 20 juni 2005 (N.) :
1. Krachtens artikel 35 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 1992), worden pensioenen die aan beide echtgenoten samen worden betaald of toegekend, met andere woorden de zogenaamde gezinspensioenen, aangemerkt als inkomsten van iedere echtgenoot in verhouding tot de persoonlijke rechten die iedere echtgenoot in die ensioenen
heeft opgebouwd. Voormelde bepaling is van toepassing op de vanaf 1 januari 2004 betaalde of toegekende pensioenen. Deze verhouding wordt vastgesteld door de instelling
die instaat voor de toekenning van de pensioenrechten. Die instelling is er tevens toe gehouden een individuele fiche 281.11 op te maken op naam van iedere echtgenoot voor het bedrag van het pensioen waarvoor de respectieve rechten zijn opgebouwd en voor de erop betrekking hebbende bedrijfsvoorheffing. Voor het jaar van huwelijk worden belastingplichtigen, krachtens artikel 126, § 2, 1o, WIB 1992, als alleenstaanden belast Zij moeten dus ieder van hen een afzonderlijke aangifte indienen met vermelding van de
inkomsten die hen tijdens het belastbare tijdperk werden betaald of toegekend. Wat betreft de pensioenen geven ze ieder van hen het bedrag aan vermeld op de individuele fiche 281.11 opgemaakt op hun respectievelijke naam. LHetzelfde geldt overeenkomstig artikel 126, § 2, 3o, WIB 1992 voor het jaar van ontbinding van het huwelijk door overlijden. Het feit dat in dat geval de overlevende echtgenoot, krachtens artikel 126, § 3, WIB 1992 kan opteren voor een gemeenschappelijke aanslag, doet geen afbreuk aan de wijze van aangifte van inkomsten vermeld op de respectieve individuele fiches.
a) De belastingberekening gebeurt op basis van het overeenkomstig artikel 6, WIB 1992 vastgestelde belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk. Daarbij heeft elke echtgenoot uiteraard recht op de in artikel 131, WIB 1992 vermelde belastingvrije som. De belastingvermindering voor pensioenen en vervangingsinkomsten, vermeld in artikel 147, 1o en 2o, WIB 1992 wordt overeenkomstig artikel 150, eerste lid, WIB 1992 per echtgenoot berekend. In geval van toepassing van het huwelijksquotiënt wordt de belastingvermindering krachtens artikel 149, WIB 1992 berekend zonder de toepassing van het huwelijksquotiënt.
Voor de toepassing van de feitelijke vrijstellingen vermeld in artikel 154, eerste lid, WIB 1992 moeten evenwel, wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, krachtens het 2e lid van hetzelfde artikel de totale netto-inkomens van de beide echtgenoten worden samengeteld. Ik het geen kennis van fiscale discriminaties ter zake.
b) De uitsplitsing van het gezinspensioen gebeurt na het verstrijken van het belastbare tijdperk. Het is dan ook onmogelijk om op het vlak van de bedrijfsvoorheffing reeds rekening te houden met die maatregel.Het feit dat de gezinspensioenen worden uitgesplitst tussen de echtgenoten op basis van hun effectieve loopbaan heeft geen enkele invloed op de toepassing van de door het geachte lid geciteerde wetsartikelen. Deze werkwijze houdt geen enkele discriminatie in tussen de verschillende gepensioneerden. Integendeel, de decumul wordt doorgevoerd voor iedereen; zowel voor gepensioneerde echtgenoten met twee aparte
pensioenen als voor diegenen die opteerden voor één gezinspensioen na een door ieder van hen uitgeoefende loopbaan.
Antwoord van de vice-eerste minister en minister van Financiën van 9 september 2005, op de vraag nr. 867 van de heer Guy Hove van 30 juni 2005 (N.) :
Ik heb de eer het geachte lid mee te delen dat, krachtens artikel 35, WIB 1992, pensioenen die aan beide echtgenoten samen worden betaald of toegekend, met andere woorden de zogenaamde gezinspensioenen, worden aangemerkt als inkomsten van iedere echtgenoot in verhouding tot de persoonlijke rechten die iedere echtgenoot in die pensioenen heeft opgebouwd. Voormelde bepaling is van toepassing op de vanaf 1 januari 2004 behaalde of toegekende pensioenen en dit ingevolge de artikelen 47en 48 van de Programmawet
van 9 juli 2004 (Deze verhouding wordt vastgesteld door de instelling die instaat voor de toekenning van de pensioenrechten. Die instelling moet ook voor elke echtgenoot een fiche 281.11 opstellen met vermelding van de inkomsten die met die verhouding overeenstemmen en met de erop betrekking hebbende bedrijfsvoorheffing. Die fiches moeten de echtgenoten in staat stellen hun aangifte in te vullen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”