Gezinspensioen op gemeenschappelijke rekening: probleem!

karamba
Topic Starter
Berichten: 5

Gezinspensioen op gemeenschappelijke rekening: probleem!

#1 , 18 nov 2009 20:11

Binnenkort moet mijn eerste pensioen, een gezinspensioen, worden gestort. Ik heb van de pensioendienst bericht gekregen dat dat alleen kan op een gemeenschappelijke rekening van mij zelf en mijn echtgenote. Maar dat is problematisch. Mijn echtgenote heeft namelijk uit haar vorige huwelijk schulden, omdat ze zich te goeder trouw borg had gesteld voor een zaak van haar ex-man. Wij zijn onlangs gehuwd, met een cotract 'scheiding van goederen' om te vermijden dat schuldeisers beslag zouden leggen op mijn inkomen en eigendommen. Waneer echter het gezinspensioen binnenkort verplicht op een gemeenschappelijke rekening wordt gestort, dan is mijn pensioen (mijn vrouw heeft nooit gewerkt) in gevaar! Bestaat hiervoor een oplossing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 nov 2009 20:53

Aangezien u gehuwd bent met volledige scheiding van goederen blijven ook uw persoonlijke inkomsten gescheiden. Niettegenstaande de benaming "gezinspensioen" bent U de gerechtigde van dat pensioen. Ook fiscaal zal u het alleen in uw naam moeten aangeven.
Zorg er voor dat het pensioen niet op de gemeenschappelijke rekening blijft staan.

karamba
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 18 nov 2009 21:17

Aangezien u gehuwd bent met volledige scheiding van goederen blijven ook uw persoonlijke inkomsten gescheiden. Niettegenstaande de benaming "gezinspensioen" bent U de gerechtigde van dat pensioen. Ook fiscaal zal u het alleen in uw naam moeten aangeven.
Zorg er voor dat het pensioen niet op de gemeenschappelijke rekening blijft staan.
Bedankt voor de reactie. Ik meende ergens gelezen te hebben dat sinds kort het gezinspensioen ook gescheiden zou kunnen worden uitbetaald, aan ieder van de partners apart. Klopt dit? Dat zou natuurlijk nog veiliger zijn.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 18 nov 2009 21:53

Geachte,

Het woord gezinspensioen houdt in dat het een pensioen is voor het gezin, dus man en vrouw. Indien u dit pensioen wenst uitbetaald te krijgen via een bankrekening, dient dit inderdaad een rekening te zijn waarvan beiden titularis zijn. Gezinspensioen heeft niets te maken met huwelijksstelsel, doch enkel dat de huwelijkspartner voldoet aan de uitbetalingsvoorwaarden van het gezinspensioen.
Het staat u uiteraard altijd vrij dat uw gezinspensioen wordt uitbetaald via een assignatie waarvoor dan zowel mijnheer als mevrouw voor ontvangst tekenen. U ontvangt dan uw pensioen in de hand. U kan nog voor u beiden uitmaken op welke rekening of wat voor soort rekening u dit bedrag stort. Voor de goede gang van zaken lijkt het me evident dat beide partners hierover eensgezind zijn. De helft van een gezinspensioen uitbetalen is enkel mogelijk ingevolge een feitelijke scheiding.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

karamba
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 18 nov 2009 22:07

Geachte,

Het woord gezinspensioen houdt in dat het een pensioen is voor het gezin, dus man en vrouw. Indien u dit pensioen wenst uitbetaald te krijgen via een bankrekening, dient dit inderdaad een rekening te zijn waarvan beiden titularis zijn. Gezinspensioen heeft niets te maken met huwelijksstelsel, doch enkel dat de huwelijkspartner voldoet aan de uitbetalingsvoorwaarden van het gezinspensioen.
Het staat u uiteraard altijd vrij dat uw gezinspensioen wordt uitbetaald via een assignatie waarvoor dan zowel mijnheer als mevrouw voor ontvangst tekenen. U ontvangt dan uw pensioen in de hand. U kan nog voor u beiden uitmaken op welke rekening of wat voor soort rekening u dit bedrag stort. Voor de goede gang van zaken lijkt het me evident dat beide partners hierover eensgezind zijn. De helft van een gezinspensioen uitbetalen is enkel mogelijk ingevolge een feitelijke scheiding.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
Geachte heer Rutten,

bedankt voor de snelle toelichting. Blijkbaar is er dus geen alternatief, behoudens de assignatie, wat dan weer niet al te praktisch is, vermits we veel samen weg zijn.
Nog een bedenking: aangezien het gezinspensioen 25% hoger is dan het alleenstaanden-pensioen, zou het logischer zijn dat het gezinspensioen op gescheiden rekeningen zou uitbetaald worden a rato van deze verhouding: 75% op rekening van de pensioengerechtigde en 25% op rekening van de partner. De huidige regeling komt ons niet rechtvaardig voor...

Terug naar “Pensioenen”