Pensioenrechten kwijt door overdracht ex-echtgenoot

Enia
Topic Starter
Berichten: 1

Pensioenrechten kwijt door overdracht ex-echtgenoot

#1 , 04 sep 2009 18:56

Gehuwd: 10/1967 - wettelijk gescheiden 8/2006
Ex-man werkte tijdens huwelijk in private sector 1967 - 8/1988 = ongeveer 22 jaar
en
vanaf 9/1988 als europees ambtenaar in Luxemburg
Ikzelf werkte vanaf 01/1967 tot 06/1978 = 11,5 jaar. Was daarna thuis voor het gezin en opvoeding kinderen.
Ben terug aan het werk sedert 04/2006 en mijn leeftijd is nu 62 jr.
De jaren die we samen werkten lag zijn loon veel hoger dan het mijne.
Ik vroeg een raming van mijn pensioen, rekening gehouden met mijn rechten als gescheiden vrouw voor de tijdens het huwelijk gezamenlijk opgebouwde pensioenrechten van mijn ex in de private sector.
Men deelt mij mede dat er een overdracht is gebeurd van deze pensioenbijdragen naar de Commissie van Europese Gemeenschappen en mijn rustpensioen als uit de echtgescheiden echtgenote voor werknemers 0 euro bedraagt! Deze overdracht gebeurde in 1994 en hiervan ben ik nooit verwittigd geweest. Kan dit allemaal zomaar?
Ik meende dat de wetgeving bepaalde dat elke echtgescheiden vrouw naargelang het aantal jaren gehuwd zijn, hier recht op heeft.
Mijn eigen pensioen zal komen op 350 euro per maand! Dit zet me wel kwaad bloed want dat is nu mijn beloning om jaren voor man en kinderen te zorgen. Dat wordt dus IGO en de staat betaalt weeral uit de kas sociale zekerheid terwijl een goed betaalde EG ambtenaar het voor zich alleen krijgt!!!
Kan iemand mij zeggen of hier iets aan te doen is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 06 sep 2009 09:17

“Art.75.Het genot van de pensioenregeling voor werknemers kan eveneens verkregen worden door de niet hertrouwde uit de echt gescheiden echtgenoot van een werknemer...Art.76.Het rustpensioen van de in artikel 75 beoogde personen wordt verworven onder dezelfde voorwaarden alsof de gescheiden echtgenoot zelf een activiteit als werknemer zou hebben uitgeoefend tijdens de duur van zijn huwelijk met de gewezen echtgenoot...”(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Deze regeling is dus enkel van toepassing op werknemerspensioenen.

De pensioenrechten van uw ex-echtgenoot als E.G.-ambtenaar vallen daar niet onder en waarschijnlijk ook niet onder de toepassing van 21 juli 1844 Wet op de burgerlijke en kerkelijke pensioenen.

Zie ook 14 februari 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het gewaarborgd minimumpensioen voor werknemers.

Voor aanvullende informatie kan u ook steeds persoonlijk terecht bij : www.rvp.fgov.be(of www.pdos.fgov.be) > Kantoren en zitdagen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 06 sep 2009 15:21

De overdracht van pensioenrechten naar de Europese Commissie wordt geregeld door de Wet tot regeling van de overdracht van pensioenrechten tussen Belgische pensioenregelingen en die van instellingen van internationaal publiek recht (B.S. van 27.03.2003) en zijn bijgevolg volkomen legaal.

Aangezien de pensioenrechten van uw ex onder het Belgische stelsel een persoonlijk recht op pensioen vertegenwoordigden was er geen verplichting om u van die overdracht op de hoogte te brengen.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”