heb ik er recht op als...

riawindmar
Topic Starter
Berichten: 4

heb ik er recht op als...

#1 , 10 aug 2009 19:45

hallo heb een vraagje.
situatie even schetsen.
ik ben 2j getrouwd geweest,en ben van men ex weg gegaan ongv 2maand.
nu men ex heeft zelfmoord gepleegt.
nu is de vraag aan gezien we feitelijk gescheiden zijn sinds ik vertrokken ben,want ik sta op een andere adres en had al een paar keer een scheiding aan gevraagt maar is ieder keer uit gestelt door hem.
en hij zelf moord heeft gepleegt,heb ik dan recht op weduw geld?
en hoe lang? ik ben wel nog maar 28j en hij was 38j.
hij heeft wel 2 kinderen van zijn andere vrouw,maar was al oficeel gescheiden van haar,ze zijn niet bij mij te laste.
want die zijn in een internaat.
groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bobke76
Berichten: 27

#2 , 10 aug 2009 20:27

sorry dit snap ik niet
je bent gescheiden van je man, en wilt nu van zijn dood profiteren?

riawindmar
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 10 aug 2009 20:48

sorry dit snap ik niet
je bent gescheiden van je man, en wilt nu van zijn dood profiteren?
feitelijk gescheiden,ja ik heb niet gevraagt om dat te doen he.
als het niet meer gaat tussen ons,moet ik toch niet blijven bij hem?
en als hij dat niet kan aanvaarden dat we uit een zijn,en op een laffe manier het verlaat ja,wat kan ik er aan doen?
ik wil weten of ik er recht op heb of niet?

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 10 aug 2009 21:13

Op de site van de Rijksdienst voor Pensioenen staat onder meer volgende informatie:
Indien u op het ogenblik van het overlijden van uw echtgenoot de voorwaarden* inzake leeftijd of duur van het huwelijk niet vervult, kunt u aanspraak maken op een overlevingspensioen voor een periode van twaalf maanden.
Deze periode van twaalf maanden begint op de eerste dag van de maand van het overlijden indien uw echtgenoot niet gepensioneerd was en op de eerste dag van de maand volgend op het overlijden wanneer hij wel een rustpensioen genoot.

*voorwaarden zijn:
- U moet ten minste 45 jaar oud zijn, behalve als u een kind ten laste heeft of ten minste 66 % blijvend arbeidsongeschikt bent.
- U moet minstens een jaar gehuwd zijn, behalve wanneer :
--> uit het huwelijk een kind werd geboren (eventueel postuum);
--> het overlijden te wijten is aan een ongeval overkomen na de datum van het huwelijk of veroorzaakt werd door een beroepsziekte;
--> op het ogenblik van het overlijden een kind ten laste was waarvoor één der echtgenoten kinderbijslag ontving.

Uw overlevingspensioen wordt niet langer betaald wanneer :
- u hertrouwt of
- u, minder dan 45 jaar oud, niet langer een kind ten laste heeft of niet langer ten minste 66 % blijvend arbeidsongeschikt bent.
Daaruit kan men uitmaken dat na een periode van twaalf maanden, het recht op 'overlevingspensioen' eindigt.

Al ben ik niet overtuigd van de 'eerlijkheid' van de aanvraag want je hebt een einde gemaakt aan jullie 'samenzijn' door de feitelijke scheiding (zelfs meerdere keren :roll: )
De argumentatie dat jij er niet kan aan doen dat hij zelfmoord pleegt, vind ik persoonlijk zeer flauw.

bobke76
Berichten: 27

#5 , 10 aug 2009 21:47

sorry dit snap ik niet
je bent gescheiden van je man, en wilt nu van zijn dood profiteren?
feitelijk gescheiden,ja ik heb niet gevraagt om dat te doen he.
als het niet meer gaat tussen ons,moet ik toch niet blijven bij hem?
en als hij dat niet kan aanvaarden dat we uit een zijn,en op een laffe manier het verlaat ja,wat kan ik er aan doen?
ik wil weten of ik er recht op heb of niet?
Ik zeg toch nergens dat u bij hem moet blijven of dat jij er iets aan kan doen.
Doch als ik mijn vrouw verlaat en zij pleegt zelfmoord dan wil ik niets van haar.

Terug naar “Pensioenen”