telt leercontract mee voor mijn pensioen

FORDkuga021
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

telt leercontract mee voor mijn pensioen

#1 , 10 jan 2024 15:05

Beste,
ik ben op leercontract geweest bij een bakker maar weet niet of er sociale bijdragen werd betaald. Waar kan ik dit ergens navragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2024 16:20

Pensioenen: gelijkstelling van de periodes gedekt door een leerovereenkomst, stelsel werknemers.
Een andere maatregel om de jongeren ervan te overtuigen een leerovereenkomst aan te gaan: de gelijkstelling van deze periodes met arbeid in loondienst voor de berekening van het pensioen.
Tot hiertoe opende de opleiding geen enkel recht op een pensioen voor de periode waarin de leerling met een leerovereenkomst of een stage-overeenkomst tewerkgesteld was.
De periodes die door een leer- of stage-overeenkomst gedekt zijn, worden met terugwerkende kracht tot 1 januari 2004, gelijkgesteld met arbeid in loondienst en tellen dus mee voor de berekening van het pensioen. Deze gelijkstelling gebeurt even wel ten vroegste vanaf 1 januari van het jaar dat volgt op dat waarin deze jongeren de leeftijd van 18 jaar bereiken.
Bovendien worden enkel de volgende overeenkomsten beoogd:
o  de leerovereenkomsten van de middenstand;
o  de stage-overeenkomsten van de middenstand (stage ondernemingshoofd);
o  de industriële leerovereenkomsten;
o  de overeenkomsten voor socio-professionele inschakeling.
De gelijkstelling geldt dus niet voor de beroeps-inlevingsovereenkomst.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lucas123456
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2024 22:24

Is die vraag niet al gesteld door TS ? Waarom 2 keer ?
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=32&t=154429

Reclame

Terug naar “Pensioenen”