zelfstandig en pensioen

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

zelfstandig en pensioen

#1 , 17 jul 2009 11:50

Goede middag beste mensen,
Mijn broer wordt volgende week 58 jaar jong en hij wil eigenlijk stoppen met werken (zelfstandig) en op pensioen gaan.
Volgens de pensioendienst kan hij maar op 60 jaar genieten van zijn pensioen, maar eigenlijk is dat zijn wens niet.
Wat als hij nu stopt op 58 jaar en 2 jaar lang niets doet ?
Hoe zit het dan daarna ivm zijn pensioen, en kan hij betreffende de mutualiteit als ten laste bij zijn echtgenote staan (zij werkt nog voltijds) ???
Kunnen jullie mij eens een goed raad/tip geven wat hij best doet ?
Alvast mijn dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 18 jul 2009 10:53

“Art.3.§ 1. Het rustpensioen kan toegekend worden vanaf de eerste van de maand die volgt op de 65e...verjaardag van de aanvrager...Voor wat de mannen betreft kan het nochtans, naar keuze en op verzoek van de belanghebbende, ingaan binnen de periode van vijf jaar, die de normale pensioenleeftijd voorafgaat; in dat geval wordt het verminderd met 5 t.h. per jaar vervroeging...”(10 NOVEMBER 1967. - Koninklijk besluit nr 72 betreffende het rust- en overlevingspensioen der zelfstandigen.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 18 jul 2009 11:07

Hallo beste J.Demoor, bedankt voor deze tekst, is al een goede stap.
MAAR, hij zit er zowat door (wil het zelf niet toegeven) en zou eigenlijk op
zijn 58ste willen stoppen en dan (vervroegd) pensioen vanaf zijn 60ste.
Kan zijn werkende (in prive) echtgenote hem dan te laste nemen ivm ziekenfonds, belastingen .... gedurende die 2 jaar dat hij NIETS zou doen?
alvast mijn dank

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 18 jul 2009 12:23

Geachte,

Betrokkene kan rechten openen op een rustpensioen ten vroegste vanaf de 1ste van de maand volgend op zijn zestigste verjaardag, indien hij op dat ogenblik een beroepsloopbaan van minstens 35 jaar bewijst. Er zal een vermindering wegens vervroeging worden toegepast op zijn rustpensioen zelfstandige, indien hij op dat ogenblik geen 42 jaar beroepsloopbaan bewijst.
Voor zijn zestigste kan hij verder een loopbaan opbouwen indien hij in het genot is van een ziekte- of invaliditeitsuitkering, zonder bijdragebetaling bij volledige stopzetting. Hij kan ook nog verder een loopbaan opbouwen indien hij toetreedt tot de voortgezette verzekering. Ingeval van voortgezette verzekering blijft hij voor alle takken van de sociale zekerheid verzekerd, inclusief ziekteverzekering. De desgevallend betaalde bijdragen kunnen fiscaal ingebracht worden. De boekhouder kan hem hierover het best inlichten, zowel naar haalbaarheid/voordelen enz...

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#5 , 18 jul 2009 13:02

Beste Thieu, ook van harte bedankt, ik zal het er met mijn broer over hebben, indien nog iets kom ik terug naar dit forum
Dank je en groeten
Swatje

Terug naar “Pensioenen”