heb ik er nog recht op?

mamofoju
Topic Starter
Berichten: 6

heb ik er nog recht op?

#1 , 04 jul 2009 16:24

hallo,ik heb een vraagje...
ik ben 26j en ontvang weduw geld omdat mijn ex overleden is.
nu ik ben getrouwt met hem in 2005 en ben weg gegaan van hem januari 2008 en ben wettelijk samen wonend in juni 2008 met men vriend
maar ben nog niet gescheiden van hem..hij pleegde zelfmoord op 6 april 2008..heb dan ook aanvraag gedaan om afstand te nemen van zijn schulden die hij maakte tijdens ons huwelijk.ik heb dan weduw geld aan gevraagt in april en krijg het tot nu toe nog altijd..heb normaal een kind te laste maar is ong 6j bij mijn ma als verlopige pleegplatsing. tot ik een stabiel leven heb.ook mijn ex is niet de biologische vader..heeft hem herkent na ons trouw..want wij hebben geen kinderen te samen...en heb in 2008 een aanvraag gedaan om men kind zijn familie naam te veranderen naar mijn familie naam zodat hij ook schuld vrij is en omdat ik niet meer wil dat hij die naam draagt,en niet meer op men ex.
nu ga ik men rechten kwijt geraken op weduw geld of blijf ik dat houden?
heb wel gemeld dat ik een kind te laste heb omdat men ma zegt dat dat het beste is om weduw geld te krijgen.
dank u voor uitleg...
Laatst gewijzigd door mamofoju op 11 jul 2009 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 04 jul 2009 17:41

hallo,ik heb een vraagje...
ik ben 26j en ontvang weduw geld omdat mijn ex overleden is.
nu ik ben getrouwt met hem in 2005 en ben weg gegaan van hem januari 2008 en ben wettelijk samen wonend in juni 2008 met men vriend
maar ben nog niet gescheiden van hem..hij pleegde zelfmoord op 6 april 2008..heb dan ook aanvraag gedaan om afstand te nemen van zijn schulden die hij maakte tijdens ons huwelijk.ik heb dan weduw geld aan gevraagt in april en krijg het tot nu toe nog altijd..heb normaal een kind te laste maar is ong 6j bij mijn ma als verlopige pleegplatsing. tot ik een stabiel leven heb.ook mijn ex is niet de biologische vader..heeft hem herkent na ons trouw..want wij hebben geen kinderen te samen...en heb in 2008 een aanvraag gedaan om men kind zijn familie naam te veranderen naar mijn familie naam zodat hij ook schuld vrij is en omdat ik niet meer wil dat hij die naam draagt,en niet meer op men ex.
nu ga ik men rechten kwijt geraken op weduw geld of blijf ik dat houden?
heb wel gemeld dat ik een kind te laste heb omdat men ma zegt dat dat het beste is om weduw geld te krijgen.
dank u voor uitleg...
Als ik het goed begrijp, wil je van twee walletjes eten? :roll:
Je was feitelijk gescheiden en wilde zelfs dat het kind, dat hij toch maar erkend heeft alhoewel het niet zijn kind is, zijn naam niet meer draagt, doch 'profiteren' van de voordelen, daar heb je geen problemen mee?

Dat is niet echt netjes hé.

mamofoju
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 04 jul 2009 17:57

2 walletjes? ik heb toch niet aan hem gevraagt om zelfmoord te plegen..
en ik wil weten of ik men weduwe geld behoud...
en ja van naam veranderen,ik wil niet dat hij die naam draagt.
1.voor schulden
2.het is niet zijn biologische klein he.
we hebben geen kinderen samen.
3.hij wou niet scheiden ik wel.
nee ik heb er geen probleem mee.
het is toch men recht op weduw geld ik was getrouwd met hem..
ik heb anders geen inkomen...want ik weet niet of ik nog ocmw krijg.
heb dat gehad toen ik met hem getrouwd was en hij dopte.
maar nu krijg ik weduw geld zo een 1085 euro.per maand.
dan kan je dat toch niet laten liggen?
maar ik krijg het gans men leven tot dat ik hertrouwt of geen kind te laste heb. zeg men ma...nu ja zijn zoveel mensen die een leugentje doen voor best wil...
Laatst gewijzigd door mamofoju op 11 jul 2009 20:52, 4 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 04 jul 2009 18:22

2 walletjes? ik heb toch niet aan hem gevraagt om zelfmoord te plegen..
en ik wil weten of ik men weduwe geld behoud...
en ja van naam veranderen,ik wil niet dat hij die naam draagt.
1.voor schulden
2.het is niet zijn biologische klein he.
we hebben geen kinderen samen.
3.hij wou niet scheiden ik wel.
nee ik heb er geen probleem mee.
het is toch men recht op weduw geld ik was getrouwd met hem..
ik heb anders geen inkomen...want ik weet niet of ik nog ocmw krijg.
heb dat gehad toen ik met hem getrouwd was en hij dopte.
maar nu krijg ik weduw geld zo een 1085 euro.per maand.
dan kan je dat toch niet laten liggen?
maar ik krijg het gans men leven tot dat ik hertrouwt of geen kind te laste heb. zeg men ma...nu ja zijn zoveel mensen die een leugentje doen voor best wil...
Het feit dat hij zelfmoord gepleegd heeft, doet hier niks ter zake, jullie waren al feitelijk gescheiden!
Je hebt daarnaast wel een kind en je woont samen!
Dat is volgens mij wél van twee walletjes eten, en dat 'wit leugentje' dat is wel ten laste van de belastingbetaler en dat noem ik 'profiteren'. :roll:

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 06 jul 2009 11:34

Ik ga ervan uit dat u met ‘weduw geld’ bedoelt een overlevingspensioen voor werknemers.

“Art.19.Het genot van het overlevingspensioen wordt geschorst:1°wanneer de langstlevende echtgenoot hertrouwt...“ (Pensioenwet Werknemers 24 oktober 1967).

‘wettelijk samenwonen’ is niet ‘hertrouwen’,zodat het overlevingspensioen in dat geval niet geschorst wordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mathieu Rutten

#6 , 06 jul 2009 19:27

Gezien mevrouw nog geen 45 jaar is, dient zij kinderlast te bewijzen om rechten te behouden op een overlevingspensioen of een invaliditeit van minstens 66% te bewijzen. Het is inderdaad zo dat enkel een nieuw huwelijk het recht op overlevingspensioen opschort. Zij bewijst kinderlast indien zij kinderbijslaggerechtigde kinderen ten laste heeft.

Thieu Rutten
pensioendeskundige

mamofoju
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 07 jul 2009 14:26

Gezien mevrouw nog geen 45 jaar is, dient zij kinderlast te bewijzen om rechten te behouden op een overlevingspensioen of een invaliditeit van minstens 66% te bewijzen. Het is inderdaad zo dat enkel een nieuw huwelijk het recht op overlevingspensioen opschort. Zij bewijst kinderlast indien zij kinderbijslaggerechtigde kinderen ten laste heeft.

Thieu Rutten
pensioendeskundige
om duidelijk te zijn ben er 27,mijn kind is geplaats bij mijn pleegma tot ik een stabiel leven heb en mijn kind zelf klaar is om bij mij te wonen hij is 7j word er 8.. en is al 6j bij mijn pleegma geplaats via pleeggezindienst.
het kindergeld gaat naar men pleegma..maar aan gezien het kind niet van mijn man is niet de biologische vader is wel hem herkent heeft,want de echte vader heeft dat niet gedaan in 2001 en ik heb mijn man in eind 2005 leren kennen,we hebben geen kinderen samen voor,tijdens en na het huwelijk..ik ben van hem weg gegaan op 08.01.2008 en woont met men nieuwe vriend wettelijk samen..en heb ik een aanvraag gedaan om men kind mijn familie naam te dragen..hij is niet gestorven wegens ongeluk of arbeids ong,hij heeft zich zelf van het leven ontnomen op april 2008.en heb in april dan ook een weduw geld aangevraagt..en krijg het tot nu nog..maar er zijn er die zeggen dat ik het een jaar krijg en normaal niet langer..en dat ik terug moet betalen voor geen dat ik te veel heb gekregen..omdat ik niet correcte info gegeven heb.
dus hou ik toch mijn weduw geld ondanks dit allemaal?
Laatst gewijzigd door mamofoju op 11 jul 2009 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#8 , 07 jul 2009 16:27

om duidelijk te zijn ben er 27,mijn kind is geplaats bij mijn pleegma tot ik een stabiel leven heb en mijn kind zelf klaar is om bij mij te wonen hij is 7j word er 8.. en is al 6j bij mijn pleegma geplaats via pleeggezindienst.
het kindergeld gaat naar men pleegma..maar aan gezien het kind niet van mijn man is niet de biologische vader is wel hem herkent heeft,want de echte vader heeft dat niet gedaan in 2001 en ik heb mijn man in eind 2005 leren kennen,we hebben geen kinderen samen voor,tijdens en na het huwelijk..ik ben van hem weg gegaan op 08.01.2008 en woont met men nieuwe vriend wettelijk samen..en heb ik een aanvraag gedaan om men kind mijn familie naam te dragen..hij is niet gestorven wegens ongeluk of arbeids ong,hij heeft zich zelf van het leven ontnomen op april 2008.en heb in april dan ook een weduw geld aangevraagt..en krijg het tot nu nog..maar er zijn er die zeggen dat ik het een jaar krijg en normaal niet langer..en dat ik terug moet betalen voor geen dat ik te veel heb gekregen..omdat ik niet correcte info gegeven heb.
dus hou ik toch mijn weduw geld ondanks dit allemaal?
Op de site van de Rijksdienst voor Pensioenen staat ondermeer volgende informatie:
Indien u op het ogenblik van het overlijden van uw echtgenoot de voorwaarden* inzake leeftijd of duur van het huwelijk niet vervult, kunt u aanspraak maken op een overlevingspensioen voor een periode van twaalf maanden.
Deze periode van twaalf maanden begint op de eerste dag van de maand van het overlijden indien uw echtgenoot niet gepensioneerd was en op de eerste dag van de maand volgend op het overlijden wanneer hij wel een rustpensioen genoot.

*voorwaarden zijn:
- U moet ten minste 45 jaar oud zijn, behalve als u een kind ten laste heeft of ten minste 66 % blijvend arbeidsongeschikt bent.
- U moet minstens een jaar gehuwd zijn, behalve wanneer :
--> uit het huwelijk een kind werd geboren (eventueel postuum);
--> het overlijden te wijten is aan een ongeval overkomen na de datum van het huwelijk of veroorzaakt werd door een beroepsziekte;
--> op het ogenblik van het overlijden een kind ten laste was waarvoor één der echtgenoten kinderbijslag ontving.

Uw overlevingspensioen wordt niet langer betaald wanneer :
- u hertrouwt of
- u, minder dan 45 jaar oud, niet langer een kind ten laste heeft of niet langer ten minste 66 % blijvend arbeidsongeschikt bent.
Daaruit kan men uitmaken dat na een periode van twaalf maanden, het recht op 'overlevingspensioen' eindigt.

mamofoju
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 08 jul 2009 19:06

kunnen zij toch niet allemaal controleren..
ze hebben daar toch geen papieren van alles?
Laatst gewijzigd door mamofoju op 11 jul 2009 20:56, 3 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 08 jul 2009 21:48

*Kuch*

Er bestaat zoiets als het rijksregister... hierin delen een 20tal instellingen al hun gegevens. Dit houdt ondermeer in: Geboorteregisters, afstamming zoals vermeld op die registers, data pleegzorg, data riziv, data kinderbijslagfonds, etc etc...

Bovendien is er de zesmaandelijkse controle uitgevoerd door de RVP bij ALLE kinderbijslagfondsen. ( informeer maar eens naar de blauwe kaart...)

Als uw dossier op aanvraag wordt gelicht of het komt er tijdens een jaarlijkse kruiscontrole uit met een paar anomalieën dan ben je nog niet jarig...

Maar ja, er zijn altijd wel een paar fraudeurs die tussen mazen van het net glippen, als u echt hierop wilt gokken... de maandelijkse opbrengst zal hoger zijn dan een lotto deelname... Maar de lotto deelname stelt u niet bloot aan het terugeisen van de verkeerd betaalde bedragen met gerechtelijke intrest wegens fraude, het schorsen van de kinderbijslag voor uw kind, om nog maar te zwijgen van strafrechterlijke vervolging wegens fraude en valsheid in geschrifte.

Maar ja, als het u het risico waard is doet u maar...

mamofoju
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 11 jul 2009 16:41

Op de site van de Rijksdienst voor Pensioenen staat ondermeer volgende informatie:
Indien u op het ogenblik van het overlijden van uw echtgenoot de voorwaarden* inzake leeftijd of duur van het huwelijk niet vervult, kunt u aanspraak maken op een overlevingspensioen voor een periode van twaalf maanden.
Deze periode van twaalf maanden begint op de eerste dag van de maand van het overlijden indien uw echtgenoot niet gepensioneerd was en op de eerste dag van de maand volgend op het overlijden wanneer hij wel een rustpensioen genoot.

*voorwaarden zijn:
- U moet ten minste 45 jaar oud zijn, behalve als u een kind ten laste heeft of ten minste 66 % blijvend arbeidsongeschikt bent.
- U moet minstens een jaar gehuwd zijn, behalve wanneer :
--> uit het huwelijk een kind werd geboren (eventueel postuum);
--> het overlijden te wijten is aan een ongeval overkomen na de datum van het huwelijk of veroorzaakt werd door een beroepsziekte;
--> op het ogenblik van het overlijden een kind ten laste was waarvoor één der echtgenoten kinderbijslag ontving.

Uw overlevingspensioen wordt niet langer betaald wanneer :
- u hertrouwt of
- u, minder dan 45 jaar oud, niet langer een kind ten laste heeft of niet langer ten minste 66 % blijvend arbeidsongeschikt bent.
Daaruit kan men uitmaken dat na een periode van twaalf maanden, het recht op 'overlevingspensioen' eindigt.[/quote]

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 11 jul 2009 17:01

Ik hoop dat het bewerken/verwijderen van de posts waaruit duidelijk viel te verstaan dat het de intentie was te trachten onrechtmatig zolang mogelijk te genieten van een WP aangeven dat u dit plan hebt opgegeven?

Tenslotte, hoeveel 27 jarige (GJ 1981-82) weduwen met 1 kind ten laste (toch zodanig getracht aan te geven) wiens partner in april jongstleden is overleden, wiens voornaam Marijse is en wiens familienaam hoogstwaarschijnlijk begint met de letters MO of FO (gelet op de samenstelling van de forumnaam) kunnen er zijn...

:evil:

mamofoju
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 11 jul 2009 21:04

Ik hoop dat het bewerken/verwijderen van de posts waaruit duidelijk viel te verstaan dat het de intentie was te trachten onrechtmatig zolang mogelijk te genieten van een WP aangeven dat u dit plan hebt opgegeven?

Tenslotte, hoeveel 27 jarige (GJ 1981-82) weduwen met 1 kind ten laste (toch zodanig getracht aan te geven) wiens partner in april jongstleden is overleden, wiens voornaam Marijse is en wiens familienaam hoogstwaarschijnlijk begint met de letters MO of FO (gelet op de samenstelling van de forumnaam) kunnen er zijn...

:evil:
ale heb ze terug gezet,content?heb dat gedaan,sta toch bij de quote mijn post.
dus waarom mag ik dan ze niet wissen bij mijn post?
als er ieder keer gequote word en mijn post groot is en die qoute ook.
ga ik nog al mogen scrollen zeg na een tijdje...
en dat mijn familie naam nu MO of FO is kan ook JU OF MA zijn..
en wie zeg dat de nick iets met mijn naam te maken heeft?
kan van alles zijn...
van mij mag die topic sluiten..ik weet genoeg nu..

Terug naar “Pensioenen”