Weigering uitkering ziekenkas

Declercq
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Weigering uitkering ziekenkas

#1 , 31 jul 2023 12:54

Geachte ,
Mag ik u vragen om aub het dossier van mijn vrouw te willen bekijken ? We zijn teneinde raad en worden van het kastje naar de muur gestuurd. Ook ons ziekenfonds Solidaris waar ik al 53 jaar lid ben en mijn vrouw ook al vele jaren lid is , kan of wil ons niet helpen. We zouden het enorm waarderen om goede raad of advies te mogen ontvangen hoe we toch een wettelijke uitkering kunnen bekomen.

Dossier M. D. : Chronologisch samengevat.
Maart 2016 : Start gezinspensioen echtgenoot D. L.
2017 : Onterechte aanvaarding van beperkte sociale uitkeringen door mijn vrouw als onthaalmoeder bij het OCMW te Zulte door onwetendheid van de geldende wetten. Dit mocht niet door ons gezinspensioen.
2019 : Terugbetaling van sociale uitkeringen aan RVA en Bond Moyson.
2021 : Stopzetting van activiteit als onthaalmoeder bij OCMW Zulte wegens last van een mislukte knieoperatie. De bedoeling was om een korte ( enkele maanden ) rustperiode in te lassen om dan een nieuwe , minder zware job te zoeken. Daarom hebben we niet geopteerd om naar de ziekenkas te gaan omdat anders ons gezinspensioen in het gedrang zou komen door het voorval met de Pensioendienst in 2017. We dachten dat na een paar maanden alles wel in orde zou komen. Maar in plaats van beterschap , werd het enkel maar slechter en slechter ; zodat van een nieuwe job niets in huis kwam. Daarbij begon ik enorm te sukkelen met mijn achillespees , welke nu op 04/09/2023 wordt geopereerd. Met een revalidatie van zeker een jaar in het vooruitzicht. Het is dus onmogelijk om terug eerst een jaar te werken om te kunnen aan de ziekenkas gaan. Volgens de verklaring van mijn huisdokter is dat uitgesloten. Aangezien ik door onze ( verkeerde ? ) beslissing in 2021 reeds 2 jaar zonder inkomen zit , vraag ik bij deze om mijn dossier te willen ter harte nemen. We durfden ons gezinspensioen niet in de weegschaal leggen om enkele maanden een ziekenkastoelage te kunnen ontvangen. Met deze beslissing hebben we in feite de ziekenkas 2 jaar bespaard van uitbetalingen en nu zouden we nog worden gestraft. Tenslotte heb ik meer dan 22 jaar gewerkt als onthaalmoeder. Eerste 7 jaar zonder statuut , dan 15 jaar met statuut waar ik geen voordeel mee heb gehaald. Met een totale loopbaan van meer dan 30 jaar Volgens de verschillende behandelende dokters , zal van werken niet veel sprake meer zijn. Wordt ik dan tot aan mijn pensioen zonder inkomen gezet ( wel 20 % van een gezinspensioen ) ? Wat zijn al mijn dienstjaren dan waard ?

Hoogachtend ;

M. D.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 31 jul 2023 14:41

U kunt van geen twee walletjes tegelijk eten.
Wat u blijkbaar gedurende jaren hebt gedaan.

" Wordt ik dan tot aan mijn pensioen zonder inkomen gezet ( wel 20 % van een gezinspensioen )"
U bent dus NIET zonder inkomen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jefke007
Berichten: 1815

#3 , 31 jul 2023 14:58

Het zou mij verwonderen dat de ziekenkas u niet verteld heeft, om in aanmerking te komen voor ziekteuitkeringen dat u gelijktijdig aan 2 voorwaarden moet voldoen.

In de 30 dagen voor de aanvang van de ziekte nog gewerkt of werkloosheidsuitkeringen moet onvangen hebben, en in de 6 maanden voor de aanvang van de arbeidongeschiktheid 120 gewerkte ( of in geval van deeltijdse tewerkstelling 400 uren ) of werkloosheidsdagen hebben

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 31 jul 2023 18:49

De waarheid kan soms pijn doen blijkbaar en haalt het laagste uit sommige mensen naar boven:

"Verstuurd op: 31 jul 2023 18:40
Van: Declercq
Ontvanger: Thomas Morus

Ge zoudt beter uw smoel houden als ge de situatie niet kent. Dommerik."
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 31 jul 2023 20:05

De waarheid kan soms pijn doen blijkbaar en haalt het laagste uit sommige mensen naar boven:

"Verstuurd op: 31 jul 2023 18:40
Van: Declercq
Ontvanger: Thomas Morus

Ge zoudt beter uw smoel houden als ge de situatie niet kent. Dommerik."
das ook een manier om van het forum gegooid te worden en geen verdere hulp te krijgen hier :mrgreen:

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jul 2023 20:22

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 85#p576785

Betrokkene was reeds in 2019 op de hoogte gezien antwoord van M.R. deskundige op dat gebied.
JurecaBE moderator

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2023 22:53

Ik neem het dossier hier over. Laat ons terzake blijven en vervelende opmerkingen terzijde laten.

T.S. is inderdaad reeds lang op de hoogte van het feit dat er op het vlak van een gezinspensioen een nultolerantie bestaat t.o.v. de echtgenote op het vlak van bedragen toegelaten arbeid en een vervangingsinkomen niet cumuleerbaar is met het gezinspensioen.
Het probleem waarmee dit gezin wordt geconfronteerd wordt, is het feit dat de echtgenote geen pensioen opbouwt voor tijdvakken die niet in aanmerking komen voor pensioenvorming, maar vooral dat haar vroegste P-datum wordt vooruitgeschoven voor ieder jaar dat zij geen 104 voltijdse dagen of gelijkgesteld bewijst. Mevrouw kan in my pension nakijken welk de vroegste P-datum is en welk bedrag hieraan verbonden is. Zolang mevrouw aan de voorwaarden voldoet blijft mijnheer gerechtigd op een gezinspensioen. Op het ogenblik dat mevrouw gerechtigd wordt op een eigen rustpensioen zal de voordeligste toestand opnieuw bepaald worden, of gezinspensioen of twee pensioenen alleenstaande. Vermoedelijk zullen twee pensioenen tarief alleenstaande het voordeligste zijn. Solidaris heeft in deze geen fouten gemaakt. Mijnheer was op de hoogte van de problemen die konden ontstaan, dit blijkt ook overduidelijk uit het topic destijds geschreven door M.R.
Mevrouw heeft helemaal niet van twee walletjes gegeten, au contraire. Laat ons niet vergeten dat de persoon die de zorg draagt binnen het gezin ook werkt, maar hier meestal niet voor beloond of verloond wordt. Tenslotte het gaat hier niet om een probleem met uitkeringen, maar wel om het absolute cumulatieverbod van een gezinspensioen met een vervangingsinkomen. T.S. Ik hoop dat u voldoende aan mijn antwoord heeft en dat dit topic in alle rust kan besproken worden. Ik doe dan ook een dringende oproep om terzake te antwoorden op vragen van vraagstellers en de eeuwige stekelige opmerkingen terzijde te laten. Laat ons ten slotte niet uit het oog verliezen dat de huidige regering zo slecht communiceert over pensioenen en vooral half opgeblazen ballonnetjes oplaat dat zelfs de grootste experten op dit vlak problemen ervaren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Declercq
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2023 00:42

Ik ben direct bereid om mijn gezinspensioen te laten aanpassen als mijn vrouw een rechtvaardige uitkering krijgt. Ze heeft tenslotte vele jaren hard gewerkt waardoor haar lichaam op is. Bedankt voor uw begrip en goede raad is welkom.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 aug 2023 07:59

T.S. U stelt het toch wel simplistisch voor. De wetgeving is er en moet gevolgd worden. Wie heeft recht op een gezinspensioen, hij wiens huwelijkspartner geen inkomen heeft dat de uitbetaling van een gezinspensioen in de weg staat, dus binnen de toegelaten grenzen en geen vervangingsinkomen uit ziekte of werkloosheid. Als beide huwelijkspartners recht hebben op een rustpensioen dan vervalt het recht op een gezinspensioen. Dit is het geval als het pensioen aan de andere partner hoger is dan het verschil tussen gezin en alleenstaande. Het is dan ook de pensioendienst die hierover beslist en niet de gepensioneerde, gelukkig maar. Je kan natuurlijk er altijd voor opteren om jezelf te benadelen, maar dan moet je toch eens gaan nadenken waar je eigenlijk mee bezig bent. Ik ga dit topic hier sluiten, gezien alle vragen zijn beantwoord.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”