pensioenen - regularisatie

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

pensioenen - regularisatie

#1 , 28 jul 2023 09:45

mijn moeder (94 jaar) heeft in de jaren 1950-60 ongeveer 10 jaar in een textielfabriekje gewerkt als naaister. Officieel ingeschreven als arbeidster.

Nadien is dat fabriekje afgebrand, en alle papieren daar zijn verdwenen in de rook.

Zij heeft nooit haar pensioen aangevraagd, wegens "er zijn toch geen papieren meer van". Dom natuurlijk, maar zo is het.

Ik heb dat nooit geweten, ze heeft het pas onlangs verteld.

Bestaat er bij de FOD Pensioenen ergens een dienst waar ze dit kunnen uitzoeken, en bestaat de kans dat ze achterstallig toch nog haar pensioen kan ontvangen ?

Dank.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2023 15:49

Ik ga ervan uit dat uw moeder momenteel een overlevingspensioen geniet. Ik raad u eerst en vooral aan om my pension te raadplegen en de betalingen na te zien, mogelijk wordt haar al een rustpensioen uitbetaald cumulatief met haar overlevingspensioen. Mocht dit niet het geval zijn, hetgeen mij ten zeerste zou verwonderen, kan zij altijd een aanvraag om pensioen inleiden dat dan zal ingaan vanaf de eerste van de maand volgend op de aanvraag wegens laattijdig. Nogmaals, ik vermoed dat dit rustpensioen al wordt betaald. Misschien ook eens haar loopbaan controleren in my pension om na te gaan of het hier om een "reguliere" tewerkstelling ging. Je kan een overlevingspensioen cumuleren met een eigen rustpensioen ten belope van 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 29 jul 2023 09:35

dank u Marcus

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2023 09:44

#3graag gedaan. We doen ons best.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”