flexi-werk toegelaten?

fennel1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

flexi-werk toegelaten?

#1 , 11 jul 2023 09:33

Ik ben 61 jaar en ik ontvang een overlevingspensioen sedert de dood van mijn man in 2015.

Ik werk 9 maand per jaar part-time ( dit omdat ik maar een bepaald bedrag kan bijverdienen) als logistiek assistent in een ziekenhuis. Ik werk daar al 25 jaar.

Ons ziekenhuis fuseert eind dit jaar en de kans zit er in dat ik dan moet " verhuizen" van ziekenhuis. Dat zou ik echt niet graag doen.
Ik weet ook niet of ze het oudere personeel nog een nieuw contract zullen aanbieden.

Enfin, mijn vraag is dus..... mag ik met mijn overlevingspensioen eventueel een flexi-job doen?
Ik vind het niet terug, iedereen spreekt van een rustpensioen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2023 16:48

T.S. u mag uw overlevingspensioen cumuleren met een flexi-job. Hou er wel rekening mee dat het bruto-inkomen uit de flexi-job lager moet liggen dan de toegelaten grenzen wil u geen deel van uw overlevingspensioen verliezen. Voor wat de cumulatie met pensioenen betreft wordt het inkomen beschouwd als een beroepsinkomen en gelden de regels toegelaten arbeid.

Een belangrijk punt is uiteraard ook dat je werkgever moet voldoen om een flexi-jobber tewerkt te stellen.

Voor meer zekerheid hieromtrent kan je altijd contact opnemen met de RSZ:


Met vriendelijke groeten,
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
Victor Hortaplein 11
1060 Brussel
+32 2 509 59 59
Elke werkdag, van 8.30 tot 17u.
contact@rsz.fgov.be| www.rsz.be

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2023 17:07

https://www.wittewoede.be/flexi-jobs-de ... eelscrisis

Voor een logistiek medewerker in een ziekenhuis met 5 jaar ervaring ligt het flexi-job loon minstens 32% lager dan het loon van een medewerker met een gewoon contract...

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2023 17:10

#3 Dat is geen antwoord op de vraag van mevrouw. Daartegenover staat dat het inkomen uit de flexijob niet belastbaar is. Dus voorzichtig zijn als je vergelijkingen gaat maken. Laat ons niet vergeten dat mevrouw al een overlevingspensioen geniet en naar alle waarschijnlijk ieder jaar verrast wordt door een hoge bijbetaling aan belastingen. Ik kan haar dan ook best begrijpen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jul 2023 18:03

#4 Het nettoloon lijkt interessant, maar er zijn ook nadelen:

Het systeem van flexi-jobs is een systeem van prestaties op aanvraag. Er is geen garantie op een minimum aantal uren, noch een loongarantie.
Je bouwt geen rechten op een eindejaarspremie op. Neem je verlof? Dan heb je noch enkel, noch dubbel vakantiegeld.
Het minimum flexi-loon ligt lager dan de sectorale lonen. De werkgever moet de classificatie niet toepassen: 2 werknemers in dezelfde functie kunnen een verschillend loon hebben.
Als flexi-jobber bouw je gedeeltelijke sociale zekerheidsrechten op, maar deze worden mee gefinancierd door vaste werknemers. Flexi-jobs betekenen niet alleen sociale achteruitgang, maar vormen ook een bedreiging voor vaste tewerkstelling.

Bezin en laat je goed informeren over de voor- en nadelen van een flexi-job. En inderdaad dit is voor iedereen verschillend afhankelijk van je andere inkomen en situatie.

fennel1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jul 2023 10:39

Inderdaad, de achterstallen zijn enorm hoog. Dit jaar moet ik 4400 euro achter dragen. Op 9 maanden werken is dat zo'n 500 euro per werkende maand (part-time werk, dus part-time loon). Dus ik mag al minder verdienen op flexi, dan komen er geen achterstallen meer. Of zie ik dat verkeerd.
Ik blijf liever op mijn huidig werk, maar met die fusie in zicht ben ik er niet gerust op.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jul 2023 15:53

inkomen uit flexi-job is niet belastbaar. Indien je inkomen uit arbeid enkel uit flexi-job komt, word je enkel belast op je overlevingspensioen. Een overlevingspensioen kan je cumuleren met een eigen rustpensioen ten belope van 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Je kan dan ook best my pension raadplegen en nakijken wat je vroegste P-datum is en welk bedrag dan wordt toegekend.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

fennel1
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jul 2023 08:34

Hartelijk dank voor uw antwoorden, hier kan ik verder mee.

Terug naar “Pensioenen”