invaliditeit fiscaal geldig blijvende vanaf pensioen...?

Osw.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

invaliditeit fiscaal geldig blijvende vanaf pensioen...?

#1 , 30 mei 2023 12:56

mijn vraag..

ik ben door de riziv erkend als invalide tot mijn pensioen( eind 2025).
fiscaal heeft dit dus ook voordelen zoals successierechten en belasting op (enige) woning..

op een ooit eerder afgeleverd attest van de mutualiteit staat de erkende periode met datum aangegeven.
volgens de mutualiteit zou ik na deze datum alle fiscale voordelen verliezen wat mij onjuist lijkt te zijn en het vakje 1028 in de belastingaangifte niet meer mag aangekruist worden, iets wat momenteel automatisch in de vereenvoudigde aangifte is ingevuld en zou ik ook niet meer kunnen genieten van een korting op de onroerende voorheffing.

uitleg mutualiteit : invaliditeit is geen handicap en u heeft ook geen beperking.. dus vervalt fiscaal het "invaliditeitsrecht"...vanaf de eerste dag van uw pensioen.

uitleg FOD Financiën : u blijft NA het einde van uw invaliditeitsuitkering en vanaf de eerste dag van uw pensioen onbeperkt fiscaal genieten van de voordelen die u als invalide eerder had..... maar de mutualiteit moet ons dan wel een attest bezorgen dat u tot de laatste dag van uw "loopbaan" als invalide erkend was.. dat mag nu al, en dat mag enkele maanden vooraleer het pensioen aan te vangen.

terug naar de mutualiteit = neen meneer.. klopt niet.. wij hebben nog nooit van zo een attest gehoord en gaan dat ook niet afleveren..

opmerking : ik ben niet erkend als iemand met een beperking, ook geen handicap, wel invalide erkent en een parkeerkaart voor mindervaliden voor onbepaalde duur toegekend gekregen.
en ook nog : mijn echtgenote is 30 jaar geleden geopereerd aan de rug wat niet zo goed is afgelopen en is toen op invaliditeit geplaatst tot haar pensioen (welk nu al enkele jaren geleden is).. en fiscaal gezien blijft zij gewoon (en zonder attesten of wat dan ook) genieten van de voordelen die men fiscaal toekent.
reactie van de mutualiteit hierop : dat was toen meneer;. nu is alles veranderd...
wie heeft gelijk..... en wie niet?

mvg,

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2023 13:31

Zo'n attest van de mutualiteit bestaat wel, je hoeft er maar naar te vragen. Als voorbeeld het mijne, ik heb wel mijn naam en adres geschrapt natuurlijk. Dat is ook het attest dat FOD financiën bedoelt ;)

Afbeelding

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2023 15:40

Zo'n attest van de mutualiteit bestaat wel, je hoeft er maar naar te vragen. Als voorbeeld het mijne, ik heb wel mijn naam en adres geschrapt natuurlijk. Dat is ook het attest dat FOD financiën bedoelt ;)

Afbeelding
Inderdaad correct.
Bij de liberale mutualiteit noemen ze het : eenmalig attest hoedanigheid van + 66 % invaliditeit Z.I.V
Bij hun wordt het attest slecht 1 keer afgeleverd.

Attesten te verkrijgen bij mutualiteit RIZIV FOD SOC. ZEK.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2023 23:16

Als je inlogt op je mutualiteit, kan je het attest downloaden. Het is inderdaad zo dat de voordelen uit invaliditeit behouden blijven na pensioenleeftijd als men tot de ingangsdatum van pensioen als invalide werd erkend hetzij door de mutualiteit, hetzij door het uwv of welke instantie dan ook. (+66%)
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”