invaliditeit

cath1234
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

invaliditeit

#1 , 23 mei 2023 08:51

Ik ben sinds 2019 op invaliditeit na enkele rug- en schouderoperaties.
Elke 6 maanden moet ik op controle bij de adviserend geneesheer.
Ik probeerde al enkele keren een deeltijdse werkhervatting, maar dit mislukte telkens omwille van medische redenen.
SInds kort staat de einddatum van mijn arbeidsongeschiktheid bij mijn ziekenfonds op 1/1/2099.
Betekent dit men mij definitief op invaliditeit geplaatst heeft, en hoe kan ik dit te weten komen ? Ik ben 53 jaar.
Is het verstandig om nog nu en dan een deeltijdse job te proberen, of doe ik dit beter niet ?


LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2023 10:31

zie voor info bij uw mutualiteit.

U bent tot uw 99 jaar op invaliditeit. Invaliditeitsuitkeringen tot uw pensioen. Invaliditeitsverminderingen blijven gelden tot na uw pensioen.
Indien deeltijds gaat werken zie link @ Jo23, en in samenspraak met de medische controleur.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2023 22:26

Uw invaliditeitsuitkering loopt tot maximum de wettelijke pensioenleeftijd, in uw geval tot 67 jaar. Toch is het belangrijk dat u my pension consulteert voor de vroegst mogelijke pensioendatum, maar wat nog belangrijker is, het toekenbaar bedrag. Mogelijk dat uw pensioenbedrag gunstiger is voor de wettelijke pensioenleeftijd dan uw bedrag aan invaliditeitsuitkeringen. Zoals #3 aanhaalt, als u als plus 66 % erkend bent op de ingangsdatum van uw rustpensioen zullen uw voordelen ingevolge deze erkende invaliditeit levenslang behouden blijven zolang dit in deze zin in de wetgeving blijft voorzien.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”