Overlevingspensioen ex-echtgenote

fremar
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen ex-echtgenote

#1 , 19 apr 2023 12:37

Ik ben momenteel op rustpensioen en heb een gemengd pensioen als ambtenaar en een gedeelte van de privésector.
Mijn huidige echtgenote is huisvrouw en nog geen 67 jaar.
Gedurende mijn eerste huwelijk werkte ik enkel in de privésector, pas na de definitieve echtscheiding (ingeschreven in de registers van de gemeente) ging ik aan de slag als vastbenoemd ambtenaar. Ik was 17 jaar werkzaam in de privésector en de laatste 8 jaar daarvan gehuwd met mijn ex-echtgenote.
Kan iemand mij zeggen op welk gedeelte van mijn pensioen het overlevingspensioen van mijn ex-echtgenote (vermoedelijk niet hertrouwd) zou berekend worden bij mijn overlijden?
Wordt dit berekend op basis van mijn privé pensioen of op basis van mijn ambtenarenpensioen of op beide?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2023 12:54

Een ex- echtgeno(o)t(e) van een statutair ambtenaar heeft recht op een overlevingspensioen ten laste van de openbare sector voor de duur van het huwelijk dat samenvalt met de diensten als ambtenaar van de overleden ex-echtgenoot (zie art 7 - wet van 15/05/1984 zie: https://www.sfpd.fgov.be/files/1925/rec ... 007_nl.pdf )

indien het huwelijk van de ex-echtgenoot met de overleden ambtenaar zich dus integraal vóór of na de ambtenarenloopbaan situeerde, kan zij/hij dus geen rechten doen gelden op een overlevingspensioen als ex-echtgenoot.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

fremar
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2023 18:18

Bedankt Marcus.
Nog een klein vraagje: bij nazicht blijkt dat mijn eerste huwelijk nog samenvalt met 1 jaar dat ik gewerkt hebt als contractueel bediende bij de gemeente. Dat jaar werd later wel mee in aanmerking genomen voor de berekening van mijn pensioen als statutair ambtenaar.
Is het dan zo dat mijn ex-echtgenote toch daarop aanspraak kan maken of telt enkel de periode die ik effectief als statutair ambtenaar heb gewerkt?

Reclame

Terug naar “Pensioenen”