Nederlandse WIA uitkering = Loon/Wedde volgens Belgische belastingdienst

Raymond1972
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Nederlandse WIA uitkering = Loon/Wedde volgens Belgische belastingdienst

#1 , 12 mar 2023 16:12

Beste, ik woon in België en ontvang een IVA - WIA uitkering uit Nederland. Zo’n IVA uitkering krijg je toegekend als je naar alle waarschijnlijkheid nooit meer kunt werken ofwel je verdien capaciteit uit arbeid minder is dan 20% tot aan je pensioen gerechtigde leeftijd.

Nu zie ik in mijn Belgische belastingbrief dat mijn bruto IVA uitkering bij loon en wedde, code 1250 staat terwijl een IVA toch echt een volledige arbeidsongeschiktheid / invaliditeit uitkering is.

Verder zie ik ook in de “mijn documenten” in MyFin van de Belgische belastingdienst dat mijn IVA-WIA uitkering een tabblad “buitenlandse pensioen” heeft en mijn IVA uitkering in hun document benoemd als “Pensioen 3e pijler” terwijl mijn IVA uitkering toch echt een Nederlandse wettelijke uitkering is en géén pensioen is dat men zelf spaart, of zelf voor gespaard heeft.

Staat mijn IVA uitkering bij code 1250 wel op de goede plek in het belasting aanslagbiljet? Ga ik nu meer belasting betalen over mijn IVA invaliditeit uitkering omdat deze wordt aangemerkt als “loon en wedde”? Of is het juist voordeliger als de IVA uitkering echt bij invaliditeit in het aanslagbiljet staat.

Mijn vrouw heeft eveneens een invaliditeit uitkering, maar dan uit België. In het aanslagbiljet is zij vrijgesteld van belastingen.

Ik kijk uit naar uw bericht, Raymond

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2023 16:20

Geniet u een aanvullende Belgische werkloosheidsuitkering? Of werkt nu nog cumulatief met uw Nederlandse WIA?

Voorwaarden WIA-uitkering
U bent in Nederland verzekerd voor de gevolgen van arbeidsongeschiktheid.
U bent minimaal 35% arbeidsongeschikt. Dat betekent dat u niet meer dan 65% kunt verdienen van uw oude loon.
Let op:UWV bepaalt in hoeverre u arbeidsongeschikt bent. Soms is daarvoor een medisch onderzoek nodig. U hoort dat na uw aanvraag van de WIA-uitkering. Het onderzoek vindt meestal plaats in uw woonland.

Nederland beschouwt de WIA als een loon.

Indien u een WIA geniet van bv. 80 tot 100 en uw invaliditeit is ontstaan na 01.05.2010 en u heeft ook voorheen in België gewerkt, dan moet u via uw Belgisch ziekenfonds een aanvraag om pro rata Belgische invaliditeitsuitkering inleiden.

Opgelet als u een WIA geniet uit Nederland en buiten Nederland woont en niet in Nederland werkt, bent u niet meer verplicht verzekerd voor de AOW en moet u toetreden tot de vrijwillige verzekering.

Dus: hoeveel % arbeidsongeschiktheid werd u toegekend?
werkt nu nog in Nederland?
Werkt u in België?
Geniet u een uitkering uit België?

Als u hierop een antwoord hebt gegeven, kunnen wij een meer correct antwoord geven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Raymond1972
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2023 17:30

Beste, dank u wel voor uw bericht.

Ik heb uw vragen hieronder ingekopieert.

Opgelet als u een WIA geniet uit Nederland en buiten Nederland woont en niet in Nederland werkt, bent u niet meer verplicht verzekerd voor de AOW en moet u toetreden tot de vrijwillige verzekering.

Ik heb geen vrijwillige verzekering AOW. Ik heb daar ook nog nooit van gehoord. Ik geloof dat al sinds 2017 een WIA heb. Ik woonde al in België toen ik de WIA aangevraagd heb.

Hoeveel % arbeidsongeschiktheid werd u toegekend? Antwoord: 80/100 procent.

werkt nu nog in Nederland? Nee

Werkt u in België? Nee

Geniet u een uitkering uit België? Nee

Ik hoop dat ik uw vragen goed beantwoord heb.

Groet Raymond

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2023 17:39

Als u ook in België gewerkt heeft, moet u zich hoogdringend tot uw Belgisch ziekenfondswenden en melding van uw wia-uitkering uit Nederland en uw loopbaan als grenswerknemer. U moet dan aan uw ziekenfonds vragen om voor u Belgische pro rata-uitkeringen in België te onderzoeken. Als u nl. uitkeringen geniet uit België en uit Nederland en in België woont, bouwt u nog een Belgisch pensioen op zonder hiervoor extra-bijdragen te moeten betalen. U ontsnapt dan ook aan de zeer dure Nederlandse ziektekostenverzekering.Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Raymond1972
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mar 2023 17:53

Ik snap uw laatste uitleg niet helemaal.

Ik heb ooit in 2009 heel kort gewerkt en gewoond in België.

Ben in 2010 terug naar Nederland gekomen maar in 2011 weer naar België verhuist maar gewoon blijven werken in Nederland totdat ik WIA kreeg in ik geloof 2017.

Ik heb zolang ik al in België woon met mijn WIA geen Nederlandse ziektekostenverzekering meer. Wel een Belgische verplichte ziektekostenverzekering en een hospitalisatie verzekering.

Omdat ik in België nu 29,7% belastingen betaal over mijn Nederlandse WIA uitkering, betekent dat dan niet dat ik daardoor ook bijdraag aan de Belgische AOW?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2023 18:36

Als u geen uitkering geniet in België bent u ziektekostenverzekerd in Nederland en moeten er op uw wia-uitkeringen inhoudingen zvw gebeuren. Uw verzekering in België is een louter aanvullende verzekering, geen basisverzekering. Dit betekent concreet dat u niet in orde bent met uw ziektekostenverzekering, dus dringend contact opnemen met uw ziekenfonds om dit te regulariseren.
Als ik uw verhaal lees, dan bent u grenswerknemer geweest en heeft u een grensarbeiderspensioen opgebouwd, wonen in België en werken in Nederland. Dit betekent dat u zodra u aan de voorwaarden voldoet van een Belgisch rustpensioen, rechten opent op een Belgisch pensioen dat u ook rechten op ziektekostenverzekering in België geeft, waardoor uw wia-uitkering bruto = netto. Ik raad u dan ook aan om dringend contact op te nemen met de pensioendienst in uw gemeente en na te gaan wanneer u voldoet aan de Belgische pensioenvoorwaarden. Mogelijk dat er een vrijwillige verzekering WAO/WIA pensioenverzekering in België moet overwogen worden om te vermijden dat u tot de wettelijke pensioenleeftijd moet wachten.
Ik raad u aan om dringend contact op te nemen met uw plaatselijke pensioendienst om uw dossier na te zien en desgevallend te regulariseren. Zeker ook voor wat betreft uw ziektekostenverzekering om zware problemen te vermijden. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Raymond1972
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mar 2023 19:31

Beste,

Dank u wel voor uw bericht en hulp.

Ik weet dat UWV de CAK verdragsbijdrage inhoud op mijn WIA en dat CAK ook mijn ziektekostenverzekeraar is Nederland.

Wat betreft mijn WIA; het bedrag dat UWV maandelijks aan mij overmaakt, daar moet ik nu ineens (over het jaar 2021) 29,7 procent belasting over afdragen aan de Belgische fiscus. De jaren daarvoor was dat niet het geval. Maar ik weet wel dat dat komt omdat de wet veranderd is waardoor België belasting heft over oa. AOW, WAO en WIA / WGA uitkeringen.

Ik vindt het allemaal heel moeilijk. U bent de eerste en enigste die me nu echt iets uitlegt. Door UWV heeft me nooit niets vertelt en een Belgische vakbond waar ik ooit eens ben geweest voor info die stuurde me weer terug naar UWV.

Hier in België lijkt het erop dat niemand iets weet en maar gewoon iets doet. De mutualiteit heeft me er ooit eens op gewezen dat ik pasje moest hebben van CAK omdat ik dat echt nodig heb. Nooit gekregen, totdat ik het zelf had aangevraagd.

De Belgische belastingdienst weet alleen te vertellen dat zij belasting heffen over WIA en pensioenen. En niet meer dan dat.

Ze kunnen me ook niet vertellen waarom zij WIA classificeren als Pensioen - Derde Pijler terwijl WIA een wettelijke voorziening is.

Een Pensioen - Derde Pijler is normaal gezien toch een door een persoon opgebouwd aanvullend pensioen. Of zie ik dat verkeerd?

Nu lijkt het erop dat ikzelf mijn WIA heb opgebouwd als zijnde aanvullend pensioen terwijl WIA een wettelijke voorziening is.

Ik weet ik totaal niet of ik ergens fiscaal voordeel kan genieten. Mijn vrouw heeft een invaliditeit uitkering uit België en betaald daar geen cent belasting over. Ook zoiets waar de Belgische fiscus geen antwoord op geeft of kan geven.

Ik ben heel bij dat u me zoveel uitlegt.
Dank u wel dat u zoveel tijd in mijn vragen steekt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mar 2023 23:11

Een aanvullend pensioen is tweede pijler. Enkel de pensioenverzekering van ZZP'ers valt in Nederland onder de derde pijler. Een wia is geen aanvullend pensioen maar is te vergelijken met onze Belgische invaliditeitsuitkering. Volgens mijn bescheiden mening moet deze uitkering ingevuld worden onder de rubriek 1266. Vergeet ook niet de rubriek invalide in te vullen en dit voor jou en je echtgenote. Gezien het uwv een bijdrage inhoudt op uw wia bent u in orde met uw ziektekostenverzekering. U bent nl. ziekenfondsverzekerd ten laste van Nederland maar aan woonlandpakket België. Ingevolge uw tewerkstelling in Nederland hebt u naar alle waarschijnlijkheid ook een aanvullend pensioen opgebouwd in Nederland. Ook dit pensioen zal in België belast worden als het lager is dan 25.000 euro per jaar. De Belgische pensioendiensten zullen de wia als een pensioen aanzien zodra u dit cumuleert met een Belgisch rustpensioen. Ik zal morgen contact zoeken in mijn netwerk om na gaan onder welke rubriek de wia ingevuld moet worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Raymond1972
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mar 2023 09:37

Dank u wel dat u me helpt.
Ik stuur u even een privé bericht.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 mar 2023 12:34

P.B. is beantwoord. Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Annoniem123
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 okt 2023 16:19

Goedemiddag,

Ik lees met veel interesse uw berichten. Ik zit in dezelfde situatie, met het verschil dat ik voor een paar uur (3 uur per week) ben blijven werken (in Nederland). Ik ben dus in Nederland voor de ziektekosten verzekerd (omdat ik nog een actief dienstverband) en heb nog een aanvullende verzekering in Belgie. ik woon in Belgie maar heb nooit in Belgie gewerkt. Nu wordt gezegd dat ik mijn WIA in belgie moet aangeven, maar inderdaad, dat is geen loon, maar een invaliditeitsuitkering. Ik ben 100 procent arbeidsongeschikt bevonden zonder kans op verbetering (IVA dus). Nu lijkt het er dus op dat mijn invaliditeitsuitkering enorm belast wordt. Daarnaast krijg ik van mijn pensioenfonds een arbeidsongeschikheid pensioen (dat klinkt misleidend want ik ben in de 30 ;-) en het is eigenlijk een verzekering). Niemand lijkt me verder te kunnen helpen met hoe het echt zit. Vandaar dat ik op dit forum kwam. Kunt u mij verder helpen?

Hartelijk dank!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 okt 2023 23:00

De uitkeringen zijn belastbaar in België. Voor de bepaling van het belastingtarief houdt België ook rekening met uw inkomen uit loon in Nederland, dat belastbaar is in Nederland. De inkomsten uit uitkeringen uit Nederland worden meegenomen voor de bepaling van de ziektekostenverzekering. Het grote probleem is dat er geen voorheffing wordt ingehouden op de buitenlandse inkomsten. Ik raad u aan om contact te zoeken met uw vakbond of een afspraak te maken met Bureau Belgische Zaken, waar ook de belastingdiensten deelnemen aan de spreekuren. Google spreekuren Bureau Belgische Zaken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Henriet67
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 okt 2023 11:33

Hier hetzelfde probleem. WIA uitkering en torenhoge belastingen betalen in België. Wie kan me adviseren?

LeenW
Berichten: 12839

#14 , 31 okt 2023 11:45

Hierboven werd het reeds goed uitgelegd door Marcus Aurelius. Het is normaal dat u hier veel belastingen op betaalt als niets wordt afgehouden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 okt 2023 15:49

Je moet je in dezelfde situatie plaatsen als voor 01.01.2003, toen het woonlandprincipe gold. Je kan overwegen om voorafbetalingen te doen zodat je het te betalen bedrag grotendeels al betaald hebt of hebt "klaarliggen". België kan en mag geen voorheffing inhouden op buitenlandse inkomsten. De aanslag gebeurt dan ook achteraf en aan volle pond, tenzij je zou opteren voor voorafbetaling met een gering bonificatie.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”