Berekening verloren pensioen partner

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

Berekening verloren pensioen partner

#1 , 07 mar 2023 18:40

Hi allen,

Ik zit met een dringende vraag waar niemand mij blijkt mee te kunnen helpen. Mijn partner en ik zitten in een echtscheiding. Enkel het onderdeel over het pensioen blijft problematisch in het EOT.

Wij zijn gehuwd volgens het wettelijk stelsel, gemeenschap van goederen. Mijn partner heeft jaren parttime gewerkt om de zorg voor onze dochter op te nemen. Zelf ben ik ambtenaar en blijkt nu dat het ambtenarenpensioen eigen is en niet aan de partner toekomt. Nu wens ik alles correct te laten verlopen, en het minder opgebouwde pensioen door mijn partner bij te leggen.

Wat nemen we nu op in het EOT om op pensioengerechtigde leeftijd een correcte verdeling te krijgen?

Concreet: gehuwd volgens wettelijk stelsel = in gemeenschap, ik ambtenaar steeds fulltime gewerkt, zij bediende periode parttime gewerkt. Beide houder van rekening pensioensparen (ongelijk opgebouwd tijdens huwelijk) en zij ook houder van levensverzekering. Concreet zoek ik naar een formule die we in het EOT kunnen opnemen die eerlijk is (ook al moet ik in sce haar geen pensioen betalen, maar ik wens het correct).

Kan iemand helpen aub? EOT moest al twee maand afgewerkt zjjn, maar blijft aanslepen op dit punt.

Bedankt allen.

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#2 , 08 mar 2023 15:32

Kan je het pensioen berekenen indien je het jaarlijks inkomen kent?

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 10 mar 2023 10:13

Hallo,

Een collega die toch wel sterk blijkt in deze dingen heeft een berekening gedaan. Graag jullie inzichten.

Door het 13j part time werkende te halen, komt hij op 82,50 euro per maand gedurende 20 jaar achterstal.

Concreet zou ik haar vanaf pensioengerechtigde leeftijd 100 euro (plus index) per maand toeleggen en dit gedurende 20 jaar.

Lijkt dit billijk?

Reclame

Terug naar “Pensioenen”