Gezinspensioen netto in 2023

Sylvere
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gezinspensioen netto in 2023

#1 , 05 mar 2023 15:00

Dag Beste,

Na 43 jaar zwaar en stressvol werk, zowel overdag , 's nachts , tijdens weekends. Vaak weken van huis weg, in gevaarlijke en zéér ongezonde omgeving...Zit het erop voor mij. Daarbij nog terugval auto-immuunziekte die mij weer te pakken heeft. Heb pensioen aangevraagd...
Na aanvraag afgelopen december heb ik deze week volgende beslissing pensioendienst ontvangen:
-Heb recht op: ( rustpensioen als werknemer) per jaar 33032 € dus per maand 2752 € bruto...( vanaf juli 2023)
-vanaf 2024 ontvang ik in mei verlofgeld.
-Is bruto gezinspensioen daar echtgenote geen inkomen ( & verder niemand ten laste)
-Aanvullend pensioen van 34853 € opgespaard.( wil dit zsm. in één keer ontvangen )
-Ben 63 jaar en klaar.

Wie kan mij aub in detail kan uitleggen wat ik NETTO zal overhouden van bovenstaande bruto uitkering?
Alvast THX&VRGRT
Sylvere

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 mar 2023 11:57

Hallo Sylvere,

welkom in de grote groep van de derde leeftijd.
Op basis van de gegevens die u vermeldt, het volgende =
Op het bruto pensioen zijn heffingen mogelijk, waarvan het tarief bepaald wordt door al uw pensioeninkomsten. Het aanvullend pensioen wordt omgezet in een maandbedrag. Volgens de leeftijdstabel is dat rond 130-150 euro. Het basisbedrag is dan : 2752 + 150 = 2902 euro.
Dit geeft een tarief van 3.55 % aan Ziekteverzekering en niets voor solidaritetsbijdrage, te berekenen op uw maandbedrag van 2752.

Pensioen maandbedrag 2752
ZIV 3.55 % in min 97.70
Voorheffing belastingen +- 180

Netto pensioen 2474.30 euro per maand.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 11 mar 2023 17:34

Sylvere is er zo van aangedaan dat hij nog niet geregeerd heeft
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2023 20:22

Sylvère,
kan je mij via privébericht je volledige geboortedatum meedelen, de ingangsdatum van je rustpensioen, of je nog kinderen of andere personen ten laste hebt en vooral of je plus 66% invalide bent erkend. Ik raad je alleszins aan om je invaliditeit te laten vaststellen voor 65 jaar. Gelieve ook het bedrag van je aanvullend pensioen mee te delen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 12 mar 2023 11:04

Ik heb idd bij mijn berekening geen rekening gehouden met eventuele invaliditeit. Voor het maandelijks bedrag heeft dat geen gevolg, eventueel wel bij de afrekening van belastingen waar een extra vrijstelling wordt toegepast.
@ Marcus : weet dat ik uw kennis van de pensioenwetgeving ten zeerste erken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2023 17:33

Wanton, je moet ook rekening houden met het aanvullend pensioen dat in een kapitaal werd uitbetaald. Dit kan immers invloed hebben op de inhouding ziv- en sol, waardoor je mogelijk een ander beeld krijgt. Altijd zeer voorzichtig zijn als je inhoudingen op pensioen berekent. Het aanvullend pensioen wordt in een kapitaal uitbetaald maar dit kapitaal wordt voor de berekening van de inhoudingen ziv- en sol omgezet in een forfaitair maandelijks bedrag. Ik heb hier een speciale rekenmodule voor.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 12 mar 2023 17:47

Dat weet ik en heb ik ook als dusdanig berekend. Zie mijn post. Ik heb wel die module niet en ontvang ze graag. Volgens leeftijdstabel en intrestberekening zal het wel ongeveer moeten kloppen.
Spijtig dat de berekening van de voorheffing zo ingewikkeld is geworden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Pensioenen”