Pensioen aan ex

iphikcamrosa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Pensioen aan ex

#1 , 13 feb 2023 11:23

Hallo,

Feiten:
- na 20 jaar huwelijk gescheiden sinds 2009
- ex-partner is ambtenaar maar heeft blijven lesgeven dus niet thuis gebleven voor opvoeding kinderen
- in 2025 kan ik op pensioen

Vraag:
op mypension.be zie ik voor mijn pensioen een netto bedrag van X euro/maand
Hoeveel moet ik daarvan afgeven aan mijn ex?
--------------------------------------------------------------------

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2023 22:08

niets
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

iphikcamrosa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2023 15:37

Beste Aurelius,

waarom niets?

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 16 feb 2023 17:17

Beste Aurelius,

waarom niets?
waroom zou je wel pensioen moeten geven aan ex?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2023 17:11

Omdat je gerechtigd wordt op een rustpensioen als alleenstaande (pensioen aan echtgenote ligt hoger dan het verschil tussen jouw pensioen aan gezinsrecht en jouw pensioen als alleenstaande).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

iphikcamrosa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2023 10:38

Sorry maar ik snap er nog steeds niks van.
Ik vermoed wel dat mijn ex "extra" pensioen krijgt omwille vd echtscheiding omdat ze nog steeds niet hertrouwd is (wss omwille van dit "extra" pensioen). Ik ben wel hertrouwd.
Krijgt mijn ex dan dit "extra" pensioen zuiver van de pensioenkas en niet van mij?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 feb 2023 13:32

Beste,

Als je tijdens het huwelijk werknemer/zelfstandige bent geweest, dit kan ook T.W.W. of gelijkgesteld zijn bij de overheid, zal uw ex-echtgenote op het ogenblik van het bereiken van haar pensioenleeftijd gerechtigd worden op een rustpensioen wettige scheiding voor de jaren van huwelijk, als ze niet of niet meer gehuwd is én haar eigen pensioen lager ligt dan het pensioen wettige scheiding(aanvulling).

Als je komt te overlijden kan je ex-vrouw rechten openen op een overheidsoverlevingspensioen als zij aan de leeftijdsvoorwaarde voldoet én ze niet of niet meer gehuwd is.

In de privaatrechtelijke sector heeft de ex-vrouw geen recht op een overlevingspensioen gezien huwelijk is ontbonden door echtscheiding. Het rustpensioen privaat stelsel wettige scheiding wordt berekend op het opgebouwde pensioen van jou, zonder dat dit een negatieve invloed heeft op jouw pensioen.

De ex van een ambtenaar kan enkel een gedeelte van het ambtenarenpensioen krijgen als je veroordeeld wordt tot de betaling van onderhoudsgeld dat dan integraal wordt ingehouden op je pensioen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”