verandering medisch pensioen

gelukkigeoma
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verandering medisch pensioen

#1 , 06 jan 2023 14:49

Beste,

In augustus 2015 ben ik door Medex ( Federale Overheid ) op medisch pensioen gezet. Op dat moment was ik alleenstaande moeder met 1 kind ten laste, en nu 7,5 jaar later woon ik samen met mijn vriend en is mijn zoon het huis uit. Vier jaar geleden ben ik verhuist naar Nederland om met mijn vriend samen te gaan wonen en financieel is er niks veranderd aan mijn pensioen.
Het afgelopen jaar heb ik echter enkele dierbare personen verloren, en dus ook gezien welke situaties er kunnen komen als er bepaalde dingen niet zijn geregeld. Dit heeft ons aan het denken gezet dat wij dingen willen regelen voor het geval er iets zou gebeuren met één van ons, echter hebben wij geen zin in een huwelijk.
Vermits ik nu in Nederland woon val ik onder het Nederlandse stelsel, en hier heb je 4 verschillende manieren om samen te leven/ wonen, .... het gewoon samenwonen, geregistreerd samenwonen, het geregistreerd partnerschap en het huwelijk. In België zijn er 3 verschillende mogelijkheden, namelijk het gewoon samenwonen, het wettelijk samenwonen en het huwelijk.
Wij zouden graag het geregistreerd partnerschap aangaan, maar welke invloed heeft dit voor mijn medisch pensioen ? Momenteel ontvang ik ongeveer 1550 euro per maand, en mijn vriend is Nederlander en betaalt belastingen in Nederland. Voor hem zou er niks veranderen, ook niet op het vlak van belastingen, en ik betaal belastingen in België.
Bij een geregistreerd partnerschap zou ik bij een eventueel overlijden van mijn vriend, elke maand de rest van mijn leven een vergoeding krijgen vanuit Nederland van ongeveer 400 euro,.
Dus de vraag is, word mijn medisch pensioen verminderd bij het aangaan van een geregistreerd partnerschap, en wat met/ of als ik die maandelijkse extra vergoeding zou krijgen bij het overlijden van mijn vriend ?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2023 20:20

Mevrouw, eerst en vooral wens ik er u op te wijzen dat u over uw overheidspensioen belastingen verschuldigd bent in België als u de Belgische of niet-Nederlandse nationalteit bezit. Als u niet werkt of geen uitkering geniet uit Nederland, blijft u dan ook verplicht ziekenfondsverzekerd in en ten laste van België. Voor wat de toepassing van een eventuele aanvulling tot het gewaarborgd minimumpensioen gelden de Belgische regels. Concreet betekent dit dat u bij een wettelijke samenwoonst, als dusdanig erkend door België, als gehuwd zult belast worden en bij feitelijke samenwoonst als alleenstaande. In België zijn er inderdaad 3 manieren van samenwonen, gehuwd, wettelijk samenwoonst met registratie bij het Belgische gemeentebestuur en feitelijke samenwoonst. In Nederland is er enkel sprake van wettelijke samenwoonst als dit als zodanig is geregistreerd bij een notaris. Indien u geen aanvulling tot het gewaarborgd minimumpensioen ontvangt wijzigt uw brutobedrag niet. Er zal ook geen rekening gehouden worden met de Nederlandse nabestaandenuitkering, d.i. tweede pijler pensioen. Indien u niet de AOW-leeftijd heeft bereikt maakt u ook mogelijk aanspraak op een Nederlandse Anw-uitkering als u als minstens 45% arbeidsongeschikt wordt verklaard door het UWV. Ik raad u aan ook aan om contact op te nemen met BBZ te Breda en uw situatie te bespreken: bouw ik op basis van mijn wonen in Nederland een AOW op? Hoe kunnen mijn rechten op Anw gevrijwaard worden? Enkele verdere aandachtspunten: enkel recht op een Nederlandse nabestaandenuitkering opgebouwd tijdens de jaren van wettelijke samenwoonst of huwelijk, vergeet u niet als wettelijk samenwonende partner te laten registreren bij het pensioenfonds van uw partner, uw Anw-uitkering en uw eventuele Nederlandse bedrijfspensioennabestaandenuitkering zullen progressief belast worden in Nederland. Hetzelfde geldt voor het pensioen privaatrechtelijke sector waarop u desgevallend gerechtigd zou worden op de wettelijke Belgische pensioenleeftijd, jaren in de privé of jaren als TWW....Mogelijk dat het nieuwe belastingverdrag België/Nederland dat momenteel op stapel staat, hier nog wijzigingen in kan aanbrengen. Voor wat belastingen betreft, verwijs ik jullie naar het GWO te Maastricht of een GWO in uw streek. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

gelukkigeoma
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2023 15:08

Dankjewel Marcus voor jouw reactie. De kans is inderdaad heel groot dat wanneer ik na het overlijden van mijn vriend, een vergoeding zou krijgen vanuit Nederland dat verrekend zou worden met mijn medisch pensioen, en dat ik daarvoor belastingen moet betalen in Nederland. Ik ben zowel in Nederland als in België verplicht om een zorgverzekering te hebben, dus ziekenfonds in beide landen, en ik betaal netjes mijn belastingen in België.
Maar veranderd er iets aan mijn medisch pensioen als ik met hem een geregistreerd partnerschap aanga, dus geregistreerd bij een notaris ? Wordt mijn pensioen dan verlaagd zoals bij gehuwden ?

Reclame

Terug naar “Pensioenen”