Overlevingspensioen en verhuur.

MVS68
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen en verhuur.

#1 , 18 nov 2022 11:54

Beste,
Ik ontvang reeds verschillende jaren overlevingspensioen, vanaf augustus woon ik samen en zou ik mijn leegstaand appartement willen verhuren. Verlies ik dan het recht op overlevingspensioen? Qua belastingen is het dan nog aan te raden het appartement te verhuren nog dit jaar of beter vanaf volgend jaar?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 18 nov 2022 16:20

Overlevingspensioen verlies je enkel bij een nieuw huwelijk, niet bij wettelijk of feitelijk samenwonen.

Huur aan particulieren is (voorlopig nog) niet belastbaar. Je betaalt hier dus geen belastingen op. Let wel op dat je huurder de woning niet gebruikt voor zijn beroep en de huur inbrengt als beroepskost. In dat geval betaal jij wel belastingen, dus voorzie dat in het huurcontract.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Pensioenen”