Emigratie naar Spanje

christine348
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Emigratie naar Spanje

#1 , 27 okt 2022 19:54

Als gepensioneerde staatsambtenaar emigreer met mijn echtgenoot, gepensioneerde als werknemer in de privé, naar Spanje. Hoe zit dit met de personenbelastingen? Als ambtenaar ben ik verplicht mijn pensioen aan te geven in België, maar mijn echtgenoot niet. Hij zou kunnen genieten van een voordeliger systeem en meer overhouden van zijn pensioen.
Moeten wij dit dan opsplitsen? Doe ik een belastingsaangifte in België en mijn echtgenoot in Spanje? Of hoe werkt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 28 okt 2022 20:26

Beste

https://www.confianz.be/2018/01/16/emig ... ar-spanje/

Even googelen met ‘emigreren naar Spanje’. Er zijn tal van sites en forums terzake
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2022 22:26

Gezien u een rustpensioen als gewezen statutair ambtenaar geniet ten laste van België, zal u zolang u de Belgische nationaliteit bezit, personenbelastingplichtig zijn in België. Gezien uw echtgenote een Belgisch rustpensioen geniet ten laste van de Federale Pensioendienst, sector privaatrechtelijke sector. Zal haar pensioen belast worden in Spanje, het woonland. Beide pensioenen worden apart belast. Voor mevrouw, zie art. 18 van het dubbel belastingverdrag en voor mijnheer, zie art. 19 2a. https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... 205/Spanje
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”