Kan men afstand doen van pensioen?

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

Kan men afstand doen van pensioen?

#1 , 26 okt 2022 20:10

Vraag is duidelijk denk ik, kan men afstand doen van pensioen en zo ja hoe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2022 20:20

Net allesbehalve duidelijk, wat mij betreft.

Over wat heb je het?

Langer blijven doorwerken dan de pensioenleeftijd of stoppen met werken maar geen pensioen uitbetaald krijgen?

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

#3 , 26 okt 2022 20:29

Laatste optie

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2022 00:02

Stadsvogeltje, wat is je oorspronkelijke vraag?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

#5 , 27 okt 2022 10:11

Keizer Oren,

In Jip en Janneke taal dan.
- Je bent 65 jaar en stopt met werken
- Je vraagt de overheid dat je geen pensioen wenst
- Je rooit het verder met je eigen centen

Nu moet het toch duidelijk zijn, of nog steeds niet?

Kan dat en zo ja hoe doe je dat gezien pensioen al een aantal jaren automatisch wordt afgehandeld in tegenstelling met vroeger toen je een aanvraag moest indienen op 65-jarige leeftijd.

BertDeBouwer
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 okt 2022 10:14

Ik weet het antwoord niet, maar ben wel nieuwsgierig. Waarom zou je dat willen?
Ik kan aannemen dat je misschien het geld niet nodig hebt, maar dan zou je het bv ook integraal kunnen doorstorten naar een goed doel naar keuze.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 okt 2022 22:39

Eerst en vooral je topic begint met: Vraag is duidelijk denk ik, kan men afstand doen van pensioen en zo ja hoe?
Dat betekent dat er nog een eerdere vraag is. Vandaar dat ik de vraag stelde.
Als je stadsvogeltje een belediging vindt, mijn excuses dan hiervoor.
Nu terug ter zake.

Als je dossier ambtshalve wordt onderzocht op 65 jaar, kan je te kennen geven dat je je rustpensioen niet wenst te laten ingaan op 65 jaar, maar dat je nog verder een pensioen wenst op te bouwen. Vanaf het ogenblik dat je je pensioen wel wenst te laten ingaan.
Niemand is immers verplicht zijn pensioen op te nemen.
In deze zou ik je toch wel willen wijzen op het feit dat je je pensioen kan opnemen op 65 jaar en toch nog onbeperkt kan blijven verder werken. Het enige verschil is, dan je geen pensioen meer opbouwt als het om een tewerkstelling in het zelfde stelsel gaat. Het kan uiteraard wel nuttig zijn als je bv. ook gerechtigde zal worden op een buitenlands pensioen ten laste van een land waar de wettelijke pensioenleeftijd hoger ligt.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

#8 , 29 okt 2022 03:22

Ik kan aannemen dat je misschien het geld niet nodig hebt, maar dan zou je het bv ook integraal kunnen doorstorten naar een goed doel naar keuze.
Goede suggestie, maar is dat een fundamenteel verschil? Bij de overheid heb je geen enkele inspraak wat er met dat geld gebeurt, maar heb je dat bij een goed doel wel?

CityBird
Topic Starter
Berichten: 792

#9 , 29 okt 2022 03:30

@ Marcus Aurelius

Dank je wel voor het antwoord

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 okt 2022 09:34

Ik kan aannemen dat je misschien het geld niet nodig hebt, maar dan zou je het bv ook integraal kunnen doorstorten naar een goed doel naar keuze.
Goede suggestie, maar is dat een fundamenteel verschil? Bij de overheid heb je geen enkele inspraak wat er met dat geld gebeurt, maar heb je dat bij een goed doel wel?
Dat hangt van het goede doel af natuurlijk. Hoeft geen grote internationale organisatie te zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 okt 2022 17:02

Je kan ook je pensioen laten uitbetalen en dit dan deels doorstorten aan ... wie je zelf bepaalt zonder dat de overheid hier inspraak in heeft. Je kan uiteraard ook altijd opteren voor een doel naar jouw keuze waar je nog een fiscaal voordeel voor bekomt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”