aanvullend pensioen

pietlammens
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

aanvullend pensioen

#1 , 26 okt 2022 17:11

Binnenkort ga ik met pensioen. Heb ondertussen een aanvullend pensioen opgebouwd bij verschillende werkgevers. Als ik op mypension kijk zie ik het totaalbedrag, en hoeveel me dit per maand zou opleveren. Maar ik wil geen maandelijkse uitbetaling, ik wil een eenmalige uitbetaling van het totaalbedrag. Hoe pak ik dat aan ?
Alvast bedankt voor de goede raad.
BTW : ben geen lid van een vakbond, dus daar kan ik niet terecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2022 00:01

Ik kan je gerust stellen. Je aanvullend pensioen wordt in een eenmalig kapitaal en niet in periodieke uitkeringen uitbetaald. Naargelang je een loopbaan van 45/45ste bewijst of de leeftijd van 65 jaar hebt bereikt en de laatste 3 jaar actief bent gebleven of gelijkgesteld, wordt er een verschillend tarief aan belastingen ingehouden.
Is dit voldoende voor jou?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 27 okt 2022 18:16

Bij een groepsverzekering kan je kiezen. Kapitaal of maandelijkse rente. Kapitaal wordt belast aan 10% bij volledige loopbaan/65 jaar. 16,5% als je geen 65 bent met een onvolledige loopbaan. Je moet de verzekering opnemen op je pensioendatum (Di Rupo heeft ons dat gelapt) Rente wordt toegevoegd aan je inkomen en aan je hoogste tarief belast.

De verzekeraars hebben t liefste de eenmalige kapitaalsuitkering.

Reclame

pietlammens
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2022 12:29

bedankt voor de toelichtingen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 okt 2022 18:24

Een zeer goede uitleg vind je hier:

https://www.degroofpetercam.com/nl-be/b ... cht-vragen

Geniet met volle teugen van je pensioen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”