overlevingspensioen + rustpensioen

David2
Topic Starter
Berichten: 21

overlevingspensioen + rustpensioen

#1 , 04 mei 2009 10:51

Geachte forumleden,

Eind februari is mijn grootvader overleden. Mijn grootvader en groomoeder genoten van een rustpensioen werknemer. (Mijn grootmoeder had op zich recht op een eigen beperkt pensioen werkenemer en zelfstandige maar gezinspensioen bleek voordeliger).

Tot op heden heeft mijn grootmoeder - vrij snel - enkel bericht ontvangen van de rijksdienst voor pensioenen dat zij een overlevingspensioen werknemers krijgt. (kennelijk 80% bruto gezinspensioen en daarna minus bedrijfsvoorheffing etc.). Dit pensioen wordt ook uitbetaald.

Zij kan dit overlevingspensioen echter cumuleren met haar eigen ruspensioen(tjes) werknemer en zelfstandige. Bij de gemeente werden hiertoe de nodige formulieren ingevuld.

Tot op heden is het bedrag van de eigen rustpensioenen evenwel nog niet meegedeeld. Evenmin wordt het "recht op" zulke pensioenen vermeld. De verschillende pensioendiensten beschikken nochtans over de nodige gegevens want begin jaren 90 werden de eigen rustpensioenen reeds uitgerekend.

Vragen :

- Is het normaal dat er zo'n tijdsverschil zit tussen het meedelen van het overlevingspensioen en rustpensioen ?
- De termijn van drie maanden om beroep in te dienen tegen de beslissing tot toekenning van het pensioenbedrag WN verstrijkt midden juni. Is het verstandig om een verzoekschrift in te dienen indien tegen midden juni nog geen beslissing ontvangen werd omtrent het/de rustpensioen(en)
Bedoeling : ervoor zorgen dat zij haar rechten zeker niet zouden vervallen. Na drie maanden bestaat er geen recht meer op beroep en zou zij haar recht op een rustpensioen niet meer kunnen "claimen".

Dank voor een antwoord.

D.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 04 mei 2009 21:16

Geachte,

Ik vermoed dat betrokkene een provisionele betaalbeslissing heeft ontvangen. Haar dossier rustpensioen en overlevingspensioen wordt ambtshalve beslist. Gezien het dossier nog niet werd beslist is er nog geen beroepstermijn ingetreden. Het heeft geen zin om tegen de betaalbeslissing in beroep te gaan, gezien de betaalbeslissing pas definitief wordt als het dossier is beslist door de toekenningsdiensten in casu de Rijksdienst voor Pensioenen en het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen. De beroepstermijn begint dan ook pas te lopen in ieder stelsel bij de betekening van de toekenningsbeslissing.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 05 mei 2009 10:44

Bij ontbreken van een beslissing over ‘haar eigen ruspensioen(tjes) werknemer en zelfstandige’ kan u tegen die ontbrekende beslissing ook geen beroep aantekenen.

“Art.20.Het overlevingspensioen kan niet worden samengevoegd met een rustpensioen of met enig ander als rustpensioen geldend voordeel, tenzij ten belope van het door de Koning bepaald bedrag...”(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

“Art.52 § 1. Wanneer de langstlevende echtgenoot aanspraak kan maken, enerzijds, op een overlevingspensioen krachtens de pensioenregeling voor werknemers en, anderzijds, op één of meer rustpensioenen of op voordelen die als dusdanig gelden krachtens de pensioenregeling voor werknemers of één of meer andere pensioenregelingen, mag het overlevingspensioen niet worden samen genoten met de vermelde rustpensioenen dan tot beloop van een som gelijk aan 110 % van het bedrag van het overlevingspensioen dat aan de langstlevende echtgenoot zou zijn toegekend voor een volledige loopbaan...”(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Voor concretere informatie over UW probleem kan u zich persoonlijk wenden tot :
www.rvp.fgov.be en www.rsvz-inasti.fgov.be
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Pensioenen”