Kan iemand me raad geven

ongegrond
Topic Starter
Berichten: 5

Kan iemand me raad geven

#1 , 04 mei 2009 05:41

Graag zou ik willen scheiden voor tafel en bed, maar weet niet hoe het in zijn werk gaat.
Ik was staatbediende als burger in het leger, toen ik op 30 jarige leeftijd op pensioen werd gesteld.
Ik ben namelijk invalide met het minimum pensioen, verlies ik een groot deel van mijn pensioen die al laag is? Bij die scheiding van tafel en bed,
doordat ik te weinig dienst jaren heb, mijn vrouw werkt niet .
En door omstandigheden is ons huwelijk zo ontwricht dat er geen sprake kan zijn van huwelijk?
Dus weet er iemand wat ik zou verliezen van maandwedde ongeveer, bij scheiding van tafel en bed?
En wat moet ik doen om dat te bekomen, en hoelang duurd z'n procedure aub.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 04 mei 2009 06:25

Scheiden van tafel en bed heeft een nadeel dat je NIET gescheiden bent!

Je kan daarentegen wel een verzoek richten tot de vrederechter voor onderstaande:

Dringende en voorlopige maatregelen (art. 221-223 Burgerlijk Wetboek)
Bij relatiestoornissen tussen echtgenoten (sinds 01.01.2000 ook tussen wettelijk samenwonenden) kan de heer Vrederechter dringende en voorlopige maatregelen bevelen.
De vrederechter kan uitspraak doen over :

* afzonderlijke woonst;
* wie er verder de echtelijke woonst zal betrekken;
* ouderlijk gezag over de kinderen (vroeger : hoederecht);
* omgangsrecht met de kinderen (vroeger : bezoekrecht);
* onderhoudsgeld partner;
* onderhoudsgeld voor de kinderen;
* aan wie de kinderbijslag dient te worden gestort...
* wie er verder de afbetalingen zal doen (huis, wagen, ...)
* wie er gebruik kan maken van bepaalde gemeenschappelijke goederen (auto, TV, PC, ...)
* meestal wordt ook beslist dat geen van de echtgenoten de gemeenschappelijke goederen mag verkopen of wegdoen.

Deze maatregelen worden meestal beperkt in tijd, met het oog op mogelijke verzoening of een definitieve echtscheiding.
Je kan voor deze procedure beroep doen op een advocaat, of je kan desnoods zelf een verzoekschrift ter griffie neerleggen.
Een verzoekschrift is een soort brief waarin men zeker moet vermelden :

* namen, woon- en/of verblijfplaatsen
* kinderen, geboortedata
* problemen in het kort
* de door jou gevraagde maatregelen (afzonderlijke woonst, persoonlijk onderhoudsgeld, onderhoudsgeld kinderen, ouderlijk gezag over de kinderen, ...)
* mogelijke oplossingen
* onderaan niet vergeten : plaats, datum en handtekening

Het verzoekschrift leg je zelf neer ter griffie van het vredegerecht van jouw kanton. Bij het verzoek voeg je bij :
- Rolrecht : 35,- euro ter griffie te betalen.
- Attest van woonst van de tegenpartij (te verkrijgen op dienst bevolking van Uw gemeente, kost : +- 8,- euro).

Beide echtgenoten worden opgeroepen met een gerechtsbrief uitgaande van het Vredegerecht, copie van het verzoekschrift wordt meegestuurd. Partijen dienen samen te verschijnen voor de Vrederechter, al dan niet bijgestaan door een raadsman (advocaat).

Meer informatie op deze site.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 mei 2009 16:33

Toch even dit : scheiding van tafel en bed beëindigt niet het huwelijk , het verzwakt de wederzijdse rechten en plichten. Men kan niet opnieuw huwen ; men is niet meer tot samenwoonst verplicht.

Maar het gemeenschapspatrimonium wordt wel verdeeld , er bestaat geen wederzijds erfrecht meer. Men wordt fiscaal als afzonderlijke of alleenstaande beschouwd. De meeste zaken worden onderling geregeld net zoals bij een echtscheiding. Het gaat dus verder dan de term doet veronderstellen : niet meer aan dezelfde tafel eten of in hetzelfde bed slapen.

Scheiding van tafel en bed werd door de katolieke kerk vroeger aanvaard omdat de clausule van niet hertrouwen erin vervat zit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

ongegrond
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 04 mei 2009 18:20

Blijven op het zelfde adres wonen? of moet je een ander adres hebben?
Mvg

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 04 mei 2009 19:01

ik heb een zwaar vermoeden dat men ergens anders moet gaan wonen anderz ou het wat 'te' gemakkelijk zijn om de boel te beduvelen

Mathieu Rutten

#6 , 04 mei 2009 21:28

Geachte,

De ex-echtgenote van een gewezen ambtenaar kan enkel rechten openen op een gedeelte van het pensioen aan de ambtenaar ingevolge een vonnis van een rechter. Dit geldt ook zo voor het rustpensioen wegens ongeschiktheid. Er zal u een gewaarborgd minimum toegekend worden zonder gezinslast. Op de website van de PDOS vindt u een antwoord op uw vragen. Voor wat de echtscheidingsprocedure betreft kan u zich best even bevragen bij de juridische dienst van het ocmw binnen uw gemeente.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

ongegrond
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 05 mei 2009 07:03

Gewoon dat we geen gezinsleven meer hebben, maar dat ik toch nog hulp nodig heb.
En ook het is niet de vrouw waar ik kinderen mee heb, en dat mijn erfrecht een deel naar haar gaat.
Dat zou ik willen vermijden, en ook dat ze geen inkomen heeft.
Je gooit nog geen hond op straat laat staan een mens, hopelijk begrijpen jullie me nu beter waarom ik vroeg mag je nog samenwonen.
Mvg

Terug naar “Pensioenen”