pensioen via Medex

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

pensioen via Medex

#1 , 15 okt 2022 08:17

beste

Ik heb een gemengde loopbaan gekend.
zowel arbeider als ambtenaar.
door die omstandigheden kon ik nog niet volledig op pensioen gaan.
maar mocht ik wel bijverdien.
dus toen ik volledig hersteld was ben ik terug half tijds gaan werken.
ik moet dit jaar 104 dagen * 8 uren + 832 uren presteren, om op volledig pensioen te kunnen gaan.
fysiek kan ik het werk bijna niet meer aan, maar ik moet wel om dat ik nu een klein inkomen heb.
ik had graag op 1 november op pensioen gegaan,
maar blijkbaar zijn mijn sociale bijdragen nog niet gekend.
Ik had graag de maandag mijn pensioen ingediend,
wat indien de sociale bijdrage pas bv op 15 november[/color] bekend zijn?
in theorie zou ik dan pas op 24/12 mijn volledig pensioen kunnen trekken.
wat gebeurt er dan met de maand november
wordt deze dan met terugwerkende kracht uitbetaald? of niet?
PS ik weet dat ik mijn uren heb.

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2022 15:42

Ik ga ervan uit dat u een rustpensioen wegens ongeschiktheid geniet als gewezen statutair ambtenaar en dat u een nog verder een loopbaan als werknemer hebt opgebouwd in het stelsel van de toegelaten arbeid. Dt betekent concreet dat u 104 dagen voltijds per jaar moet bewijzen en dit ook in het jaar van ingang pensioen. Uw sociale bijdragen moeten helemaal niet bekend zijn, maar wel het aantal dagen/uren waarvoor er sociale bijdragen werden afgedragen. Uw pensioen zal ingaan op de eerste van de maand volgend op de maand waarin u aan de loopbaanvoorwaarde voldoet voor uw privaatrechtelijk pensioen. Enkel in Nederland kan het wettelijk pensioen ingaan op de effectieve verjaardag. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2022 17:05

Beste

juist daar wringt de schoen.
blijkbaar kijkt men naar het arbeidsverleden van het jaar daarvoor. dus jaar 2021
in 2021 had ik 64 dagen nog als ambtenaar en 94 dagen als werknemer, dus 158 dagen in totaal.
maar om als werknemer op pensioen te kunnen, moest ik blijkbaar in 2021 104 dagen als werknemer gewerkt hebben. en ik had stomweg maar 94 dagen. de dagen van de ambtenaar en werknemer wordt blijkbaar in dit geval niet bij elkaar gerekend. en dan kijken ze naar dit jaar 2022 en einde juni heb ik al 628 uren, maar nog niet genoeg, nu einde september begin oktober heb ik deze wel, maar zijn nog niet bekend bij pensioendienst, en daarom kunnen ze mijn recht nog niet vaststellen. ze moeten die eerst die sociale bijdragen van het 3 kwartaal hebben en dan kunnen ze dat wel vaststellen. dus ik hoop echt nog op 1 november, maar vrees dat het eerder 1/12 of 1/1 zal zijn.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2022 19:52

Het klopt niet wat u zegt. Als het niet om een gelijklopende periode gaat dan worden de gewerkte dagen ongeachte het stelsel wel samengeteld. Opdat het jaar meetelt als loopbaanvoorwaarde, moet je 104 dagen voltijds bewijzen al dan niet samengedrukt. Ook voor het ingangsjaar kijkt men of men aan de voorwaarde voldoet als dit jaar nodig is om voldoende loopbaan te bewijzen om in het genot te te treden van een vervroegd pensioen. Vergist u zich niet met meegerekende periode studiebonificatie die weliswaar meetelt bij de overheid, maar niet in de privaatrechtelijke sector? Vermits u van medex spreekt mogen we ervan uitgaan dat u op het moment dat je op pensioen werd gesteld wegens medische redenen, u niet aan de loopbaanvoorwaarde of leeftijd voldeed voor een rustpensioen wegens leeftijd. En dus ook niet voldeed aan de loopbaanvoorwaarde voor een rustpensioen privaatrechtelijke sector. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2022 21:43

beste

klopt wat u zegt, ik ging er ook van uit dat de periode van ambtenaar en arbeider bij elkaar zou worden geteld.
zo had de pensioenmedewerker van mijn stad mij dit medegedeeld.
maar ze zeiden dat door het onweerlegbare vermoeden, dit niet gebeurde,
en keken ze alleen naar die 94 dagen.
als ik dit had geweten, had ik echt wel gezorgd dat ik die 10 dagen had bijgewerkt.
de uitleg is simpel,
je heeft in 2021 maar 94 dagen als arbeider , dus zal je in 2022 ook geen 104 dagen hebben.
daarom is dat 3 kwartaal zo belangrijk voor mij.
en nu? kan niet in oktober, misschien heel misschien in november als zij op tijd weet hebben van sociale lasten 3 kwartaal. anders wordt het 1/1. ben bijna 62 jaar heb kanker gehad, toen ik nog niet benoemd was. nadien benoemd geraakt maar dat jaar van de kanker, is het jaar dat ik te kort kwam om op pensioen te kunnen gaan, is daarom ook dat ik fysiek de job niet meer aankon.
alvast bedankt

Terug naar “Pensioenen”