Invaliditeit 66% en vervroegd pensioen.

dendecor
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Invaliditeit 66% en vervroegd pensioen.

#1 , 19 aug 2022 11:52

Beste,

Ik ben reeds enkele jaren op invaliditeitsuitkering gezet na een foutje van de chirurg bij een operatie. Ik ben nog wel verzekerd bij mijn werkgever en krijg een kleine bijpassing.

Ga ik automatisch op vervroegd pensioen op mijn 61 jaar in 2026 of blijft mijn invaliditeit lopen tot mijn wettelijk pensioen op mijn 67 in 2032? Of kan ik zelf kiezen wat het voordeligste is voor mij?

Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2022 17:25

als je aan de loopbaanvoorwaarde voldoet kan je opteren voor ofwel een rustpensioen ofwel verder Belgische invaliditeitsuitkeringen tot maximum de wettelijke pensioenleeftijd. Gezien je als invalide erkend bent op de ingangsdatum van je rustpensioen zal je dit fiscaal voordeel blijven inroepen, is dan levenslang verworven.
Je kan best my pension raadplegen, dan zie je én je vroegste P-datum en het bedrag hieraan verbonden én het pensioenbedrag op je wettelijke pensioenleeftijd. Deze bedragen kan je dan vergellijken met je dagbedrag invaliditeitsuitkeringen x 26. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

dendecor
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2022 12:19

Bedankt voor de reactie, nu weet ik al veel meer.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”