overlevingspensioen

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

overlevingspensioen

#1 , 22 mar 2009 14:31

Hallo beste mensen,
mijn buur (61 jaar sinds december) is weduwnaar sinds eind december.
Hij zelf is werkloze, zijn vrouw was op ziekte-invaliditeit (60 jaar).
Hij wil een overlevingspensioen aanvragen.
Schijnbaar zou dat maar voor 1 jaar gaan en eventueel met 1 jaar te verlengen. Klopt dat zo een beetje?
Dan vraagt hij indien hij dit aanneemt wat gebeurt er dan nadien, valt hij terug op de werkloosheid zoals het voorheen was of ???
Alvast mijn gemeende dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 22 mar 2009 17:45

Geachte,

Betrokkene kan zijn overlevingspensioen cumuleren met een vervangingsinkomen gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden. Het overlevingspensioen wordt beperkt tot het bedrag IGO. Na deze 12 maanden dient hij een keuze te maken, of verder een vervangingsinkomen, of een overlevingspensioen. Gezien betrokkene ouder is dan 60 jaar, kan hij desgevallend rechten openen op een rustpensioen, indien hij voldoet aan de loopbaanvoorwaarde van 35 jaar. Dit overlevingspensioen mag hij cumuleren met een rustpensioen ten belope van 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Mijn inziens kan hij best nu reeds een aanvraag om rustpensioen inleiden, indien hij aan de loopbaanvoorwaarde voldoet. Hij kan immers altijd opteren voor een vervangingsinkomen/overlevingspensioen. Mogelijk ligt echter het overlevingspensioen aan cumulatieplafond hoger dan het bedrag igo plus vervangingsinkomen. Een aanvraag houdt immers geen keuze in.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”