blijven werken na 65 als zelfstandige

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

blijven werken na 65 als zelfstandige

#1 , 16 jul 2022 10:17

In 2023 word ik 65.

Ik werk sedert 1996 als zelfstandige, sedert 2003 heb ik een vennootschap (bvba).

Nu kreeg ik van RSVZ (Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen) een vragenlijst waarop ik moet aanduiden of ik na mijn pensioendatum zal blijven verder werken.

Eerlijk gezegd: ik weet het nog niet. Waarschijnlijk wel maar dat hangt van een aantal zaken af.

Wie kan mij vertellen wat de financiële gevolgen zijn als ik blijf verder werken ? Ik bedoel zaken zoals:
- heeft het invloed op het pensioenbedrag ?
- moet ik verder sociale bijdragen betalen ?
- etcetera.

Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 16 jul 2022 19:39

Beste

Wat zeggen je boekhouder en sociaal secretariaat? Die zijn toch je eerste informatiebron.
Het hangt er sterk vanaf of je nog een loon zal uitbetalen in de vennootschap of niet. Je kan als onbezoldigd zaakvoerder verder werken en geen loon opvragen. Bij liquidatie van de vennootschap kan je dan fiscaal vriendelijk je gelden opvragen. Je kan ook een aantal voordelen (vb bedrijfswagen enz) behouden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 16 jul 2022 19:41

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2022 22:38

MIjnheer wordt 65 jaar in 2023. Dit betekent dat hij onbeperkt mag bijverdienen. Indien hij zijn pensioen opneemt en nog verder blijft werken als zelfstandige is hij nog bijdragen verschuldigd. Gepensioneerde zelfstandigen die onbeperkt mogen bijverdienen, betalen verminderde sociale bijdragen: 3,675 % per kwartaal. Hetzelfde geldt als je met vervroegd pensioen bent en een zelfstandige activiteit blijft uitoefenen.

Je sociale bijdragen worden voorlopig berekend op basis van je inkomen van drie jaar terug. Zodra je werkelijke inkomen is gekend – ongeveer twee jaar later – worden de bijdragen geregulariseerd. Vermijden dat je te veel of te weinig voorlopige bijdragen betaalt? Vraag dan een vermindering of verhoging aan. Pas op: bij een vermindering moet je een daling van je inkomsten kunnen staven.
Je bouwt geen pensioen meer op gezien het op een "toegelaten activiteit" gaat in hetzelfde stelse als je een pensioen geniet.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Je kan best even met je boekhouder overleggen hoe je de overgang in je vennootschap best kan verwerken. Is er opvolging voorzien is immers een belangrijke factor, kan er een andere zaakvoerder aangesteld worden? Kan je een onbezoldigd mandaat uitoefenenen binnen je vennootschap (wordt immers aanzien als stopzetting zelfstandige activiteit en dus geen bijdrageplicht)?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”