Impact afkopen studiejaren

ajbs
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Impact afkopen studiejaren

#1 , 12 jul 2022 13:41

Ik ben ergens in de 30 en ik werk sinds een tweetal jaar als statutair ambtenaar. Mijn job valt tegen en ik overweeg een terugkeer naar een job als werknemer, voor een min of meer vergelijkbaar loon.

Als ik *op dit moment* als ambtenaar (dus nog voor de "jobswitch") besluit mijn studiejaren af te kopen, wat is dan de impact op mijn pensioen later? Dat zal sowieso uit een deeltje "ambtenarenpensioen" en een deeltje "werknemerspensioen" bestaan, maar wat is de precieze impact van de afkoopoperatie op beide delen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jul 2022 21:40

https://www.sfpd.fgov.be/nl/loopbaan/ja ... ieperioden
Via my pension kan u een simulatie maken zowel wat de regularisatie van studiejaren betreft als de invloed van de jobswitch. Uw pensioen als werknemer wordt berekend op uw ganse loopbaan. Uw ambtenarenpensioen wordt berekend op de gemiddelde wedde van de laatste 10 jaar. Uw ambtenarenloopbaan brengt qua wettelijk pensioen meer op. U zal dus een compensatie moeten zoeken in de tweede pijler.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”